What I loved

Sceptre 2003 Heftet

Romanen handler om to familier som møter sorgen, og om hvordan de lever seg gjennom den. De to familiene er kunstnere og intellektuelle, og vi følger dem gjennom mer enn 20 år i New Yorks Soho, der de bor i samme hus i hver sin etasje. Begge parene får en sønn. De to guttene er alltid sammen. Så faller alt i grus. En av guttene dør i en drukningsulykke, og den andre ødelegger alt rundt seg, han lyver og manipulerer. De voksnes erkjennelse av tilværelsen kan ikke forberede dem på hvordan livet plutselig omkalfatres når ulykken rammer. Sorgen erstatter kjærligheten. Er da kunsten nok til å fylle livet?

Forlag Sceptre

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted New York

Etter å ha brukt uker på å komme 110 sider ut i boka, gir jeg nå opp denne boka. Blir for mye kunstprat, og selv om mange skryter denne boka opp i skyene, så orker jeg nå ikke mer. Vet det dør en gutt senere(det står på baksiden), men det høres bare tragisk ut, så jeg ser ikke helt "spenningen" i det. Dessverre.

Spennende kunstnermiljø. Sterk historie om sorg og hvordan sorg takles ulikt.

"Hun forklarte hvorfor hun foretrakk brevskriving. "Jeg vil ikke at ordene skal være nakne, slik de er på fakser eller e-mail. Jeg vil at de skal være skjult av en konvolutt som du må rive opp for å få tak i dem. Jeg vil at det skal være en ventetid - et opphold mellom skrivingen og lesningen.""

Vinden blåste gjennom meg i stedet for rundt meg, og jeg syntes jeg kunne kjenne det skrangle i mitt eget skjelett

Hvornår havde jeg egentlig kigget nærmere på mig selv? Når jeg barberede mig så jeg kun på ansigtet. Når jeg gik i bad, vaskede jeg mig men jeg studerede ikke mit fysiske forfald. Jeg var blevet en anakronisme. Da jeg spurgte Erica, hvorfor hun ikke havde nævnt disse lidet tiltrækkende ændringer hos mig, nappede hun i dellen om livet på mig og sagde "Skid med det, elskede. Jeg kan godt lide at du er gammel og fed". Et stykke tid gik jeg rundt og håbede på en metamorfose. Jeg købte håndvægte under en udflugt til Manchester og prøvede at øse mere broccoli op på min tallerken og mindre roastbeef, men min beslutning forsvandt hurtigt op i den blå luft. Min forfængelighed var ganske enkelt ikke stærk nok til at jeg ville lide afsavn.

/dansk oversettelse

"[...]du må føle hva som er riktig, og det som er riktig i kunsten, er trist iblant."

Den mannen var tung av liv. Det er så ofte letthet vi beundrer. Mennesker som virker vektløse og ubesværende, som svever i stedet for å gå, imponerer oss ved å gjøre tyngdekraften til intet. Skjødesløsheten deres ser ut som lykke, men Bill hadde ikke noe slikt ved seg. Han hadde alltid vært en stein, tung og ruvende, ladet innenfra med magisk kraft.

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet :)

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Lily Dahls fortryllelse" av Siri Hustvedt
  • "Med bind for øynene" av Siri Hustvedt