Wehrmacht

historien om Hitlers hær

av (forfatter), Alexander Berkel (medforfatter), Christoph Gunkel (medforfatter), Peter Hartl (medforfatter), Sönke Neitzel (medforfatter), Mario Sporn (medforfatter) og Eli Aakre (oversetter).

Historie & kultur 2010 Innbundet

Denne boken handler om Wehrmacht, Hitlers hær under annen verdenskrig. Forfatteren presenterer historisk forskning og intervjuer med tidsvitner, samt private dokumenter som viser hvilken rolle Wermacht spilte under annen verdenskrig. Med litteraturliste.

Nesten atten millioner menn gjorde tjeneste i Wehrmacht - i Hitlers hær. I over fem år førte Wehrmacht verdenshistoriens blodigste krig og okkuperte en tid enorme landområder, før det hele endte i et totalt nederlag. Etter at hver enkelt soldat hadde sverget personlig troskap til tyrannens person, ble de redusert til et verktøy for diktaturet og til et støtteapparat for å fullbyrde den vanvittige rasekrigen - lydige til siste slutt. Over fem millioner Wehrmacht-soldater mistet livet i krigen eller i fangenskap. Guido Knopp presenterer her både den nyeste historiske forskningen og intervjuer med de siste tidsvitnene. Dette - og funn i rikholdige arkiver og private dokumenter - viser det samme: Wehrmacht fulgte betingelsesløst Hitler inn i undergangen. Guido Knopp avliver her også myten om at det bare var SS som stod for de grusomme overgrepene, mens Wehrmacht bare var "vanlige soldater". Da denne boken kom ut i Tyskland ble mange sjokkert over den rolle Wehrmacht spilte under andre verdenskrig.

Forlag Historie & kultur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

• "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "SS - historien om nazistenes leiemordere" av Guido Knopp
  • "I Hitlers bunker - det tredje rikets siste dager" av Joachim Fest