Webers lov

Tiden 2004 Heftet

Eiendomsmegler Halvdan Armauer er stort sett fornøyd med livet, men en serie tilfeldigheter ser ut til å ville ham noe. Da hans eldre bror havner i koma etter en brannpåsettelse, begynner Halvdan å søke etter sporene i sin egen historie. Hans far forsvant for mange år siden, og mot sin vilje er Halvdan på vei tilbake - til farens underlige forsvinning, til en henlagt drapssak og til storebrorens undergang i flammene.

En tett og ladet roman av Arne Berrggren. Om farssavn og kunstnerdrømmer, livsevne og dødslengsel. Stillheten i den store villaen en søndagsmorgen, etter at en far forsvant for alltid. Et gulnet avisutklipp. En pike som triller en sykkel. Det dunkle lyset i atelieret der bestemoren lager sine skulpturer. Finnes det øyeblikk som inneholder alt det som skal skje? «Jeg har aldri angret. Jeg har i grunnen sjelden tenkt på hva som kunne ha vært.» Eiendomsmegler Halvdan Armauer er stort sett fornøyd med livet. Men en serie tilfeldigheter fører ham, mot hans egen vilje, tilbake til farens underlige forsvinning, til en hemmelig drapssak og til storebrorens undergang i flammene. Hva hendte med far? Hva er det som har lammet hele familien?Webers lov er en tett og ladet roman. Et skjebnedrama. Om farssavn og kunstnerdrømmer, livsevne og dødslengsel. Og prisen til å la seg lede av drømmene.Arne Berggren (f. 1961) debuterte i 1991. Han har skrevet en rekke bøker .; romaner, barnebøker og skuespill. _____Om Webers lov (1998): .Webers lov er en intens beretning..Anne Cathrine Straume, NRK P2.Spennende ..Bikt Jensen, Dagbladet.Det er noe Paul Austersk over hele historien, og den er komponert som et musikkstykke, med korte sekvenser og variert temposkift. Arne Berggrens språk flyter lett og medrivende..Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004