Waiting for the barbarians

Penguin ink editions

2010 Heftet

I en grenseby i Imperiets utkant er livet noenlunde udramatisk, på flere måter nesten idyllisk. Magistraten, bokens forteller, har et ukomplisert forhold til barbarene, stammefolket. Så hvorfor sendes oberst Joll fra Tredje byrå helt ut hit? Obersten gjemmer seg bak mørke briller, og sender ut uhyggelige signaler om forestående forandringer. To livsholdninger blir stilt overfor hverandre; to menneskesyn konfronteres. Magistratens døsige velbefinnende viker for hans iboende ønske om å redde det menneskelige i et samfunn der ondskapens mekanismer utløses.

Omtalt sted Afrika

Det er noe med Coetzee som gir en besnærende leseropplevelse på tross av et tilsynelatende kjedelig plot, sted og tid.
Jeg trodde Barbarerne ville bli for 'mannete' i en uinteressant tidsalder, men tok grundig feil.

Grusom, men likevel fabelaktig velskrevet fortelling

Her tyter ideer om rettsstatens svakhet overfor det absolutte diktaturet ut på alle kanter, men gjennom sin hovedperson og forteller, skaper Coetzee ideene om til en medrivende historie om en koloniadministrators fall og - mulige - gjenreisning. Coetzee kan virke overtydelig på enkelte punkter, samtidig som jeg som leser fikk det klart for meg at historien hans ikke bare gjelder Sør-Afrika på 1800-tallet, men like gjerne tyskernes forsøk på å erobre Russland 1941 og andre tilsvarende imperialistiske eventyr.

I en landsby tett på grensen til barbarenes/stammefolket område, holder en eldre magistrat til. Livet hans er bedagelig, og han bryr seg svært lite om hvordan de innfødte blir behandlet. En dag tar han en ung, svart kvinne med seg hjem. Hun har blitt mishandlet av hans folk, og etter flere måneder, tar han henne med tilbake til folket hennes. Vel tilbake i landsbyen skjønner han at dette skal bli en skjellsettende begivenhet i det ganske mistrøstige livet han har levd til nå.

Forfølgelse og rasehat er temaer i denne boka fra Sør-Afrikas mest kjente forfattere. Ganske lettlest og ikke like grotesk som temaene skulle tilsi.

"Det er sikkert bare et rykte; de kan ikke ha alvorlige planer om noe slikt. Folket vi kaller barbarer er nomader, de flytter opp og ned mellom lavland og høyland hvert år, det er deres livsform. De vil aldri finne seg i å være forvist til fjellene." Han ser rart på meg. For første gang denne kvelden føler jeg en bom senke seg, barrieren mellom militær og sivil. "Men," sier han, "det er jo det krig går ut på, å påtvinge noen en løsning de ellers ikke ville valgt."

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Dystopiske bøker med voksne hovedkarakterer.

Fra: http://leeswammes.wordpress.com/2013/05/08/dystopia-for-adults-a-reading-list-updated/

... gjerne om de ensomme, undertrykte, de som er litt off mainstream ... eller bøker som bare har et godt eventyr i seg, biografier, historie, reise og krim

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

• "Skumringsland" av John M. Coetzee
  • "Jernalder" av John M. Coetzee