Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting

av (forfatter), Ellen Holm Stenersen (oversetter) og Kyrre Haugen Bakke (oppleser).

Lydbokforlaget 2012 CD

Volomari Volotinen er forsikringsjurist og gift med den 20 år eldre feltlotten Laura. Han har også et stort behov for å samle, og etter hvert har han skaffet seg Lenins skinnlue, Mannerheims gebiss, Tarzans underbukser, en spiralkjøler for blåmelk og mye mye mer.

Også i denne boken knytter Arto Paasilinna an til finsk historie og finsk kultur. Og det ville ikke være Paasilinna om det ikke samtidig var veldig morsomt. Volomari Volotinen blir født idet lynet slår ned i naboens okseflokk. Med årene blir han forsikringsjurist, og gifter seg med den 20 år eldre feltlotten Laura. Kjernen i deres liv er hovedpersonens behov for å samle. Og det er ikke grenser for hva Volomari samler på. Etter hvert anskaffer han seg Lenins skinnlue, Mannerheims gebiss, Krigsbrudens giftering, en spiralkjøler for blåmelk, Tarzans badebukser, den transylvanske fyllehunden og mye, mye mer.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Omtalt sted Finland

Oppramsing. De forskjellige hendelsene kunne vært underholdende om de ble bundet sammen bedre. En god idé, men det ble så mye oppramsing at dette ble kjedelig.

Man vet hva som kommer når man åpner ei bok Paasilinna. Det er strengt tatt derfor man åpner den. Ikke blant hans ypperste, men jeg hygget meg. Handlingen beskrives best ved hente fram uttrykket "kjekt å ha"! Utrolig kjekt å ha, faktisk...

Den svakeste så langt av Paasilinnas bøker. Stort sett en samling med litt morsomme eller heller uinteressante fortellinger om hvordan Volotinen skaffer seg gamle ting. Les heller en av hans mange gode bøker.

I prinsippet var også Volomari Vlotinen en ærlig forsikringsmann. Han prøvde imidlertid å unngå å bli fanatiker.

Volomari tenkte at for en troende muslim var en pilegrimsvandring til Mekka en slags livsforsikring med tanke på livet etter døden.

Laura og Volomari Volotinens ekteskap tegnet til å bli lykkelig på alle vis. Det beviste i praksis at en eldre kvinne er som en klok investering: Med årene er det ikke bare aldreren som øker, kapitalen akkumuleres, kvinnen begynner å få historisk og museal verdi og glans. Helt annerledes er det med en ung kvinne: ungdommenes glød forsvinner forbausende fort, og så blir det bare et tomt skall igjen, som en mannsalder ikke er nok til å fylle.

Himmelen var stjerneklar,månesigden lå på ryggen på himmelhvelvingen.

I et okkupert land forsvinner det mange mennesker, men det er ikke lett å flykte.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

• "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "De uhengte uslingenes urtehage" av Arto Paasilinna