Volds beste

Gyldendal 2007 Innbundet

Boka inneholder åtte av forfatterens diktsamlinger samt selvbiografiske ekstratekster.

I over førti år har Jan Erik Vold preget norsk poesi og poesiforståelse med stadig nye bøker som har utvidet grensen for hva som var mulig å gjøre innen diktets rammer. Barokke figurdikt, nyenkelhet, konkretisme. Kortdikt à la japansk haiku, langdikt à la Wergeland og Whitman. Diktsekvenser med episke forløp, viser og skillingstrykk, politiske dikt à la Brecht. Vennedikt, kjærlighetsdikt, requiem. Trikkedikt, skøytedikt, nonsensdikt. Oslodikt, globale dikt; meditasjoner foran en Buddhastatue, funderinger over et egg. Dikt fra Hopiland, Kurdistan, Balkan; Caracas, New York, Venedig; Grünerløkka, Briskeby, Bislett. Godt humør, stor utholdenhet. Ekte sorg, ekte vrede. Oppfinnsomhet, språkglede, visdomsdikt. .Poesi = musikalitet + innsikt.. Han er sin generasjons mest leste poet. I Volds beste gjengis i sin helhet åtte av hans tyve diktsamlinger. I en avdeling med .ekstraspor. fins et knippe tekster samlet under tittelen .Liv og yrke, samt skøyteløp., som kobler selvbiografi med poetyrket.. .Sjæl står jeg på ordgølvet og deler folkets kår. Folk jobber med sitt. Jeg jobber med ord. Er ordarbeider, som far min før meg..Jan Erik Vold er født i 1939. I 1960-årene studerte han språk og litteratur ved universitetene i Oslo, Uppsala og Santa Barbara, California. Han debuterte som lyriker i 1965, med samlingen mellom speil og speil, som han mottok Tarjei Vesaas’ litteraturpris for, og han har siden hatt en omfattende produksjon. Han er kjent som essayist, oversetter, kulturdebattant og plateartist. Jan Erik Vold har gjennom sine dikt og avisartikler satt i gang en rekke debatter om litteratur og politikk, og han sto blant annet bak «Poesiåret 2000». I september 2000 ble han utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Oslo. Vold har også gjort en stor innsats som litteraturformidler, og han har skrevet om og redigert utgivelser for forfattere som Gunvor Hofmo, Olav H. Hauge, Ernst Orvil, Sverre Udnæs, Kate Næss, Kristopher Uppdal og Gunnar Larsen, bare for å nevne noen. Han har også mottatt en rekke priser . Brageprisen, Gyldendalprisen, Doblougprisen og Kulturrådets oversetterpris bare for å nevne noen.

Utgivelsesår 2007

nokså likt, ikke
sant?

AT VI ALLE VIL LEVE

Samik fra nord
sa: Om du visste noe om den
sulten
vi iblant

må gjennom, ville du forstå
vår kjærlighet
til å spise, synge og danse. Dårlig vær gir dårlig
fangst, streng kulde

betyr at selens
pustehull
fryser igjen. Jeg så en klok, gammel mann
som hengte

seg, for ikke å lide
sultedøden. Han fylte
munnen med selben så han var sikker på
å få mye mat

i de dødes
rike. En vinter da vi alle
sultet, fødte en kvinne et barn. Morens bryster
var gjentørret. Hun kvalte

barnet og beholdt
kroppen som føde
for seg selv. Noen klarte til slutt å fange
en sel, men kvinnen

ble aldri
som før. Sånt rammer menneskene. Vi vet
det. Vi dømmer
ingen. Den som spiser

hver dag
- hvordan skal han kunne fatte hva
sult
er?

BLID

Du kaller meg blid, joda
- visst er jeg glad.
Visst liker jeg loff
syriner og fotball, rødkløver

Billie & Lester - jeg har
muntre øyne.
Og jeg har dype depressive
anlegg.

• "Kritikk av dømmekraften" av Immanuel Kant