Vitenskapens språk

mening, tolkning og argumentasjon i humaniora

av (forfatter), Rasmus Slaattelid (forfatter) og Knut Ågotnes (forfatter).

Fagbokforlaget 2008 Heftet

Denne boken handler om det viktigste verktøyet i de humanistiske fagene; språket. Forfatterne legger vekt på språkets flertydighet og tolkning, nødvendigheten av definisjoner og klarhet, akademisk språkbruk og god argumentasjon. Har register.

Vitenskapens språk handler om de humanistiske fagenes viktigste verktøy: språket. Forfatterne tar opp forholdet mellom språk og verden, tolkning av tekster, språkets iboende flertydighet, definisjoner og nødvendigheten av klarhet, og ikke minst kjennetegnene til god argumentasjon: Hva er holdbare og relevante argumenter for et gitt synspunkt? Eksemplene er hentet fra den vitenskapelige sakprosaen til ulike humanistiske fag. I tillegg inneholder boken eksempler fra andre områder, som politikk, offentlig debatt og hverdagsliv: Hvordan argumenterte daværende forsvarsminister Colin Powell for at Irak hadde masseødeleggelsesvåpen? Hva mener Dag Solstad egentlig om ytringsfrihet? Og hva er Marie Simonsens etiske vurdering av Telenor-sjefens ledelsesmoral? Boken er skrevet for studenter som tar examen philosophicum og andre førstesemesteremner. Den passer ellers for alle som er interessert i språk og argumentasjon. Kåre Johnsen og Knut Ågotnes er ansatt ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen. Rasmus Slattelid er ansatt ved Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Språk Bokmål Nynorsk

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Tekst og kultur - ei innføring" av Hans Marius Hansteen
  • "Tekstens autoritet - tekstanalyse og skriving i akademia" av Randi Benedikte Brodersen
  • "Det sanne, det gode, det skjønne - en innføring i filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Hva er litteraturvitenskap - en kort introduksjon" av Erik Bjerck Hagen
  • "Å lese drama - innføring i teori og analyse" av Frode Helland
  • "Verdenslitteratur - den vestlige tradisjonen" av Jon Haarberg
  • "Lyrikkens liv - innføring i diktlesning" av Christian Janss
  • "Du er for liten, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Den guddommelege komedie" av Dante Alighieri
  • "Sangen om Odyssevs - (Odysseen)" av Homer
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Gjengangere - et familiedrama i tre akter (1881)" av Henrik Ibsen