Virkelighetens ørken

artikler om kapitalismens globale maskineri

av (forfatter) og Espen Søbye (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Boka handler om globalisering og økonomi, NATO og krigene på Balkan, 11. september 2001 og vestens nye krig mot terrorismen. Artikkelutvalget tar sikte på å presentere Zizeks politiske forfatterskap.

Friske innspill fra en av Europas skarpeste ideologikritikere. Slavoj Zizek er en av Europas skarpeste ideologikritikere. Virkelighetens ørken. Artikler i en post-ideologisk tid inneholder artikler om filosofi, globalisering, NATO, krigene på Balkan og 11. september. Boken er et oppgjør med venstresiden i Vesten og USA som etter Zizeks oppfatning har sviktet fordi den ikke har evnet å gi de beste analysene av de politiske utfordringene fra den verdensomspennende kapitalismen. Zizek har ambisjoner om å bøte på dette. Blant kapitlene i boken kan nevnes "Når partiet begår selvmord", "NATO som Guds venstre hånd?", "Velkommen til virkelighetens ørken!" og "The Matrix, eller perversjonens to sider". Tekstene er oversatt av Espen Søbye, og etterordet er ved Kjartan Fløgstad. Slavoj Zizek (f. 1949) er Ph.D. i både filosofi og psykoanalyse. Han er Senior Researcher ved Institutt for samfunnsstudier i Ljubljana. Zizek har utgitt en rekke debattbøker innen området internasjonal politikk, filosofi og samfunnsforhold og er oversatt til de fleste europeiske språk.

Utgivelsesår 2002

• "Etterlatt - dikt og prosa i utvalg" av Paul Celan
  • "2666" av Roberto Bolano
  • "Cosmopolis" av Don DeLillo
  • "Moralens genealogi - et stridsskrift" av Friedrich Nietzsche
  • "Hinsides godt og ondt - forspill til en fremtidsfilosofi" av Friedrich Nietzsche
  • "Klassereise - et livshistorisk essay" av Karin Sveen
  • "Infinite Jest" av David Foster Wallace