Vintereventyr

Gyldendal 1998 Innbundet

Novellesamlingen inneholder: Dekksguttens fortelling, Den unge mannen med nelliken, En historie om en perle, De standhaftige slaveeierne, Heloise, Det drømmende barnet, Fra det gamle Danmark, Alkmene, Peter og Rosa, SorgÅker og En oppbyggelig historie.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788205253575

EAN 9788205253575

Genre Klassisk litteratur

Gåtefulle historier.

Noen av dem har ganske riktig preg av eventyr med handlingen lagt til en fjern fortid. I én historie har sågar en samekvinne fra Bodø en magisk fortid som sjøfugl på de store hav.

De øvrige novellene virker tilsynelatende mer moderne og realistiske siden de er lagt til 1800-tallet. Likevel gir den nyromantiske fortellerstilen inntrykk av at det også her dreier seg om riktig gamle dager. Mange av karakterene er bundet av konvensjoner og vankelmodighet som hemmer dem i å søke lykken i forhold til det annet kjønn. Paradoksalt opptrer en fransk, erotisk danserinne som den mest frigjorte og heroiske personen i denne boka — i fortellingen «Heloise» fra den fransk-tyske krig 1870-71. Den mest rystende historien tar for seg et ungt ektepar som vil oppfostre en foreldreløs gutt fra Københavns verste slum.

Blixen gir malende beskrivelser av det danske landskapet til forskjellige årstider. Det er mer variert enn vi vanligvis forestiller oss det. (Jeg leste boka på dansk).

• "Skjebneanekdoter" av Karen Blixen
  • "Karen Blixen" av Tone Selboe
  • "Maksimer" av Francois de La Rochefoucauld
  • "Modernitetens okkulte inspirasjon - Giordano Bruno og arven etter Hermes Trismegistos" av Frances A. Yates
  • "Kjærlighetens grammatikk" av Ivan Bunin
  • "Himmelsk harmoni" av Péter Esterházy