Vinterbarn

av (forfatter) og Tove Nilsen (oversetter).

Cappelen Damm 2020 E-bok

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202675875

EAN 9788202675875

Genre Klassisk litteratur

Utruleg fin bok om ventande mødre på eit sjukehus. Med forskjellig alder og situasjon, frå ulike samfunnslag, med ulike erfaringar og forventningar. Det skjer også ulike komplikasjonar før og under fødslane. Her er det mange rørande vakre scener, men og nokre hjerteskjærande triste.

Sjølv om boka er skriven i 1976 er den lærerik for ventande mødre idag. Når ein fekk alle desse svært ulike opplevingane tett opp mot kvarandre, vart i alle fall eg medviten om kor mykje den mentale førebuinga har å seie.

Vinterbarn. Dea Trier Mørch.
Dea er en multikunstner, som slo til med ei bok som fikk stor oppmerksomhet på slutten av 70-tallet. Hun har også hatt en utstilling på det flotte museet Louisiana i Danmark. I disse dager har Kunsthall i Trondheim med hennes verker med i en utstilling. Den skal jeg se på nyåret, og følte jeg måtte lese boka først.
Bokas handling er lagt til ei fødeavdeling, og vi blir godt kjent med flere jenter og skjebner, men vi følger mest ei som ligger der lenge. Hun har en svært stor mage, og må være innlagt fra meido desember til midten av januar. Det er mye fostervann, såre og sprukne fødselsåpninger her, men det er ei fin blanding av folk og familier fra forskjellige lag i samfunnet - og det er mye det boka egentlig handler om.

• Kvinnenes mest fødedyktige alder, det vil si den alderen der fødslene går greiest og barna er sunnest - ligger vel mellom 18 og 25. Men hvis hun nå får en høyere utdannelse - skal vi si hun er 25 - så er jo den ideelle fødealderen allerede passert. Da må hum jo i virkeligheten, bare kort tid etter at hun har avsluttet utdannelsen sin, gjøre opp med seg selv om hun i det hele tatt vil ha barn. Og hvis hun vil det, så får hun vanskeligheter med å utnytte den utdannelsen hun nettopp har skaffet seg. Jeg synes hun er presset litt hardt.

Det er bedre, tryggere å sove om dagen enn om natten. I denne rolige, gode middagssøvnen glir de tunge tankene vekk. De store magene faller til ro. Magene er som små innsjøer med fisk som spreller i vannet. Myke støt mot buken. Små hender eller føtter som beveger seg i stim.

Som Jakob Sæthre oppfordret til; her er min ti på topp liste.

• "Kastanjealleen" av Dea Trier Mørch
  • "Aftenstjernen" av Dea Trier Mørch