Vindeltorn

av (forfatter), Ian Schoenherr (illustratør), Tone Almhjell (oversetter) og Line Almhjell (oversetter).

Gyldendal 2015 Heftet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205474451

EAN 9788205474451

Genre Fantasy

Dette begynner så bra! Nydelige stemning med kjærligheten mellom barn og dyr og et univers det er lett å leve seg inn i og et klassisk, men godt plot; finn den forsvunne gutten. Men så blir det så veldig mye greier. Det virker som forfatteren ikke stoler på at dette er spennende nok og fyller på med teknomagi og sølvkonglefrø og tre sorter troll og fyrster og brorskap og til slutt skjønte jeg ikke hva det egentlig skulle handle om. Falt helt av og stemningen som først hadde tatt tak i meg hadde falt av lasset et eller annet sted på veien. Nok innhold til fire oppfølgere i denne, og det blir for mye for meg.

Tone Almhjell er norsk,men hennes første bok ble gitt ut i Amerika før den kommer på norsk! Det må være et eventyr for henne å komme inn på det store, amerikanske markedet :) Hun skrev boka på norsk, Vindeltorn og oversatte den selv til engelsk , The twistrose key . Makan til dame :D
Vindeltorn har allerede fått gode kritikker og det menes at den kan få klassiker status. Vet ikke helt om jeg er enig i det da....

Lindelin Rosenquist, også kalt Lin, bor i et gammelt hus sammen med familien. Noe er galt i huset, klokkene går sakte, og rosebedet er dekket av rim, selv når det regner. En stormfull kveld dukker en pakke opp ved døren hennes, en pakke merket med ordet Vindeltorn.I den ligger en nøkkel som er lang og sotsvart, som om den er smidd av aske og jord. Nøkkelen vil føre henne til et annet sted, en annen verden, og forandre livet hennes.

Jeg vil ikke avsløre mer om hva som skjer, du må lese det selv :) Boka er bra, spennende, fantasifylt, trist og rørende. Den er lettlest, noe som vil si at den har et godt språk som gjør den god og lett å lese. Det er litt Narnia, litt Harry Potter og litt Percy Jackson her :D og siden jeg liker alle de bøkene liker jeg selvsagt denne ! Men at den er så bra at den skal få klassiker status er jeg ikke helt enig i, den er bra , men ikke såå bra....men for meg er det mye som skal til for å slå bøkene om Harry Potter, DE er klassikere for meg, DE fortjener kultstatus. Men ja...Vindeltorn er en veldig god og spennende historie, DET er jeg enig i :) Gleder meg til neste bok\:)

Ca midtveis fikk jeg mer eller mindre lyst til å smake på boka, for den er så søt. Fant ut at jeg måtte lese videre istedet, og godt var vel det, for jeg måtte jo vite hva som skjedde! Boka handler om Lin som finner en magisk, hemmelig verden. Der lever alle dyr som noensinne har blitt elsket av et barn (og elsket barnet tilbake). Selvsagt må Lin gjennom mange farer og oppleve mye skummelt før hun (kanskje) når målet sitt. Veldig godt skrevet, kunne kanskje vært kortet noe ned, men på den annen side ønsket jeg egentlig heller ikke å forlate denne magiske verdenen igjen heller.

Lin savner kjæledyret sitt, Rufus, som ligger begravd under en rosebusk i hagen i huset de leier. Ting er ikke som de skal i dette huset, synes Lin. Selv om det regner, er det rim på busker og trær. Da en pakke ankommer med to nøkler i, starter Lins eventyr. I kjelleren finner hun inngangen til eventyrriket Sylver. Der møter hun igjen Rufus, og får forklart at Sylver er full av barns døde kjæledyr. Lin er kalt til Sylver for å redde riket fra undergang, men ikke alle er interessert i at Lin skal lykkes med oppdraget sitt...
Forfatteren har laget et fantastisk vinterunivers med Sylver, og denne boka kommer nok til å glede mange barnehjerter i årene som kommer.

Tone Almhjells The Twistrose Key har fått veldig gode kritikker og har blitt sammenlignet meg Narnia og Harry Potter. Jeg bestemte meg for at jeg måtte sjekke den ut. Selv om boka ikke er like god som Narnia og Harry Potter, er The Twistrose Key en veldig god bok, som jeg koste meg med.

Tone Almhjell skrev boka på engelsk, selv om hun er norsk, men hun har oversatt den til norsk ved hjelp av søsteren, Line Almhjell, som boka er dedikert til. Jeg valgte å lese den engelske versjonen fordi boka var originalt skrevet på engelsk, men jeg har hørt at den norske versjonen også er veldig god. Den heter Vindeltorn.

Historien er satt i en annen verden. Lin reiser fra vår verden til Sylver gjennom en sprekk i kjelleren i Mrs. Ichalars hus. Hun reiser med hjelp av en nøkkel, som er formet som en rose med tre torner, og det står "Twistrose" på den. Sylver er en verden hvor alle dyr som en gang elsket et barn lever. Jeg kunne ikke la være å lure på hvor de dyrene som ikke elsket et barn havnet? Hele Sylver er dekket av snø, og det er Vinterprinsen og hans slekt som passer på Sylverdalen. Utenfor et stor gjerde som omkranser Sylverdalen, holder Marerittene til. Der finnes alle skapninger som barn har vært redde for.

Jeg likte ideen godt, og historien er veldig søt, men spennende. Boka var en page turner, og jeg ville hele tiden vite hva som skjedde videre. Hvordan kommer det til å gå? Hva skjer nå? Hvorfor? Var spørsmål jeg stilte meg selv. I tillegg var det deilig å lese en bok som ikke hadde noe romanse knyttet til plottet. Nesten alle ungdomsbøker har det, og jeg pleier nesten bare å lese ungdomsbøker. The Twistrose Key er en barnebok, og de pleier ikke å ha noe særlig romanse knyttet til plottet. Det var fint å lese om karakterer som bare var venner.

Karakterene var veldig søte. Jeg likte Lin, eller Lindelin som hun egentlig heter, godt. Hun var den perfekte barnebokheltinnen. Smart, snill og nysgjerrig, men ikke i overkant; barn kan kjenne seg igjen i henne. Rufus og Teodore var også skjønne. Jeg likte Teodore godt, selv om Lin og Rufus ikke visste om de kunne stole på ham.

Til å være norsk, har Tone Almhjell skrevet en god, engelsk bok. Språket er ikke så veldig komplisert siden det er en barnebok, men jeg synes det var fint. Det passet godt til historien, og jeg likte beskrivelsene. Det var lett å se for seg det som ble beskrevet.

I begynnelsen av hvert kapittel var det en liten tegning. Det er Ian Schoenherr som har illustrert boka. Han er utrolig flink. De små tegningene var veldig søte, og jeg likte dem godt. De passet fint til historien. Det er også Ian Schoenherr som har laget omslagillustrasjonen. Den er nydelig. Omslaget er et av de vakreste jeg har sett i år. Den himmelblå bakgrunnen og de gullfargede detaljene passer utrolig fint sammen. Det er så nydelig at jeg ikke helt vet hva jeg skal si... Vel, det er nydelig!

Til å være en barnebok, er The Twistrose Key en god bok, og det er en veldig god debutbok. Jeg anbefaler den for unge mellom 9 og 13 år helst, men da ville jeg kanskje valgt den norske versjonen, Vindeltorn. Jeg tror dette er en bok som egner seg godt til høytlesing, og at den vil glede både foreldre og barn.

Innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

Det er det viden kjent at en god kopp te hjelper mot ethvert besvær, særlig når det er melk i.

Nok en myk vind kom hviskende, og denne gangen hørte hun ikke ordene hun kjente dem i ryggraden.

Pomeroy kom bort med vaflene deres. De var varme og myke inni og akkurat passe sprø utenpå, og bærene var like søte som bestemor Alma dyrket i hagen. Lin tygde sakte slik at de skulle vare så lenge som mulig.

Han tok et skritt til siden, riktig så grasiøst for en fyr på hans størrelse, og viste dem inn i den varme kafeen hvor vaffelos fikk tennene til å løpe i vann. Innerst i rommet sto en lang disk som var overlesset av friske jordbær, bringebærsyltetøy, gyllen sirup og sukker. Bak disken sto vaffeljernene til varming i en langstrakt grue.

Kapittel - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet går av stabelen 16. - 20. september 2015. Her er en liste med aktuelle bøker fra en del av forfatterne som kommer.

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Bøker jeg har lest i 2017

• "Maretorn" av Tone Almhjell