Ville svaner

tre døtre av Kina

av (forfatter) og Anne Lømo (oversetter).

Bokklubben 2005 Heftet

Gjennom skildringen av tre kvinneliv - sitt eget, sin mors og sin bestemors - speiler forfatteren de dramatiske omveltningene i 1900-tallets Kina. Beretningen viser oss Kina fra innsiden, fra palass til fangehull, fra massemønstringer til kvinnehverdag. Det er en familiesaga, et historisk skjebnedrama, et stykke kvinnehistorie og et dokument om vår nære fortid.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788252562071

EAN 9788252562071

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Kina

En utrolig og godt fortalt historie - om Kinas historie, om kommunismen i Kina, om kinesisk kultur, om maktspill og maktmisbruk, om forakt for medmennesker, om viljestyrke, om sterke familiebånd og kjærlighet. Boken mikroperspektiv - familiesagaen driver handlingen fremover, som en triller. Bokens makroperspektiv medfører - etter min mening - at den fremdeles er aktuell nå som Kina er blitt en betydningsfull nasjon på den globale arenaen.

Obligatorisk

Boka ga meg mye bedre innsikt i Mao-tiden.

Fulltreffer av en bok!

Läser norska utgåvan "Ville svaner: tre dötre av Kina" som MP3 bok inläst av Marit Bolling.

Der det er vilje til å dømme, finnes det bevis.

Hvis du har kjærlighet, er til og med vanlig kaldt vann godt.

Når en mann får makt, kommer selv hans kyllinger og hunder til himmelen

Jeg har ofte drømt om bestemor senere og våknet gråtende. Hun var en stor personlighet, livlig, begavet og umåtelig dyktig. Men hun fikk aldri leve ut mulighetene sine. Som datter av en ærgjerrig småbypolitimann, konkubine for en krigsherre, stemor for en stor, men splittet familie og som mor og svigermor til to kommunisttjenestemenn opplevde hun smått med lykke...

Når de bøyde seg og hilste ærbødig, visste hun at de hatet henne av hjertet.Ritualet skurret desto mer fordi det var så falskt.

Kort med vilje. Trenger sårt tips.

I lesesirkelen for 2015 så følger vi popsugars reading challenge 2015.

En liste om viktige bøker som jeg har lest for å bli kjent med kinesisk kultur. Jeg har vært i Kina en del ganger og har lest en rekke bøker av kinesiske forfattere. Her er mine anbefalinger:

Her er noen av bøkene jeg setter stor pris på. Jeg vet så inderlig godt at jeg har veldig mange flere jeg skulle ha lest... Se på det også som Biografi-tips fra meg.

Hvilke biografier har du som favoritter?

• "Kjøkkengudens kone" av Amy Tan
  • "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan