Villa Serena

av (forfatter) og Jorunn Leite (oversetter).

Juritzen forlag 2012 E-bok

Emily Robertson har tre barn og mann, villa i Toscana og jobb i ei stor engelsk avis. Da ektemannen plutselig dumper henne blir hun nødt til å stå på egne bein. Hun har lite penger, kan bare litt italiensk, og barna har sine egne problemer. Lokalbefolkningen hjelper etter hvert til, og Emily trekkes inn i byens gåtefulle historie. Livet blir etter hvert mer spennende og opphetet enn Emily kunne ha tenkt seg.

For alle som liker Spis, elsk, lev av Elizabeth Gilbert! Emily Robertson har tilsynelatende alt: den vakre restaureringsgården Villa Serena i Toscana, tre nydelige barn, jobb som skribent i en stor engelsk avis og en suksessrik mann. Men når ektemannen dumper henne via sms må hun stå til ansikt med livets realiteter. Hvordan skal hun klare å overleve i Toscanas ødemark uten mann, lite penger, elendig forståelse for italiensk og en psykotisk hushjelp? Hennes eldste datter er forelsket i byens Don Juan, den mellomste datteren sliter med anoreksi, og minstegutten er i ferd med å bli familiens despot. Men i ensomhetens mørke strekker lokalbefolkningen ut noen nølende hender og Emily blir trukket inn i byens gåtefulle historie, familiedramaer og vidunderlige venninneklubber. Flere drap blir nøstet opp, en vakker arkeolog entrer byen og livet blir mer spennende og opphetet enn Emily noensinne kunne tenkt seg ... En hjertevarm og underholdende historie om en kvinnes liv fra hjertesorg til eventyr - full av toskansk varme, aroma og raffinement.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282051910

EAN 9788282051910

Omtalt sted Italia

Nokså tradisjonell og romantisk fra Italia, et par har kjøpt seg hus i Toscana og forholdet tar slutt. Kona beholder huset. Har ikke kommet lenger, men mye om mat og landskap.

God bok

Skrattade högt på en del ställen. Är särdeles glad för att slippa ha en sådan mor som huvudpersonen har... Just skildringen av henne tycker jag är alldeles strålande! Ska se efter fler böcker av samma författare.

kjempekoselig og jeg snappet også oåpp litt mer kunnskap om etruskerne. Synes det er fint når romaner har litt attåt- som her , både italiensk mat og historie i tillegg til en god fortelling Leste den "rett gjennom"

Emily Robertson ser bort på sin eldste datter. Hun står på en gyllen solflekk på terassegulvet, og bak henne brer den sølvskimrende olivenlunden seg ut blant blekgule åser som mørkner til oker i det de møter himmelen. Furutrærne er nærmest hypnotisk mørke, og når det skumrer om kveldene, blekner det terrakottafargede huset og blir svakt rosa. Det er nådeløst vakkert alt sammen[...].

"Hvorfor er Don Angelo så imot utgravningen?" Monica trekker på skuldrene. "Overtro. Transynt, katolsk overtro. Er det noe mer du lurer på?" "Og Olimpia, min ... æh ... collaboratrice domestica ... Det virker som om hun bærer nag til Rafaello. Signor Murello." Det er Antonella som svarer, med mild stemme: "Vel, det er mange i landsbyen som ikke liker Signor Murello." "Hvorfor det?" "De tror han drepte kona si," sier Monica.

Bøker jeg leser dette året :)

• "Tangodanseren" av Arturo Pérez-Reverte
  • "Evighetens Roma - roman" av Domenica De Rosa