Villa Magdalena

av (forfatter) og Eva Ulven (oversetter).

Bastion 2016 Innbundet

Fra forfatteren av bestselgerne "Hagen i Hartington" og "Birøkterens datter":

Fra italiensk landsbyidyll til den engelske kysten ...

Ti år gamle Floriana drømmer om et liv i storslåtte
Villa Magdalena, en herskapelig eiendom i den lille
toskanske landsbyen hun bor i. En varm sommerdag blir hun bedt inn av husets sønn og arving. Fra og med det øyeblikket vet Floriana at det er her hun hører hjemme.

I Devon i England sliter et vakkert herregårdshotell
med dårlige tider. Eieren Marina vet at om alt slår feil, kan hun søke hjelp i Toscana. Men det betyr at hun må å grave i en fortid hun hittil har holdt skjult ... og er hun villig til det?

Villa Magdalena er en rørende historie om sterk kjærlighet og et gripende oppgjør med fortiden.

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1960-1969 2010-2019

Omtalt sted England Italia

The more you know the more you realize what there is to learn.

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Bøker jeg har lest i 2017

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.

Bøker som jeg har kjøpt selv, eller fått i gave og ikke fått lest enda

• "Alix St. Pierres tre liv" av Natasha Lester
  • "Skandalen" av Tracy Rees