Viljestyrke

om mål, motivasjon og mot

av (forfatter) og Bjørn Atle Eide (medforfatter).

Kagge 2013 Innbundet

Dag Otto Lauritzen vet mer enn de fleste om hva viljestyrke er. Han var en dyktig politimann og fallskjermjeger i militæret da han ble utsatt for en alvorlig ulykke. Fire år senere blir han den første norske sykkelrytter som vinner en etappe i Tour de France. Vi har alle en barriere vi kunne tenke oss å bryte, eller et mål vi gjerne vil nå. I privatlivet, i jobben eller i fritiden. Det er snakk om å få ut det potensialet hver og en har og prestere enda bedre enn det man kanskje tror er mulig i utgangspunktet. Vi trenger motivasjon og mot for å ta det første skrittet og kaste oss uti det, og viljestyrke for å gjennomføre og virkelig nå de målene vi setter oss; kanskje til og med se en drøm gå i oppfyllelse. Det må både fysisk og mental trening til. Og vi må være forberedt på å forsake noe, og på å takle nedturer som kan komme. Det er det denne boka handler om.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Omtalt person Dag Otto Lauritzen

Dag Otto "VILJSTYRKE" skrevet av Bjørn Atle Eide. Anmeldt av Christoffer Eidissen

Falskjermjegeren Dag Otto vet mer en det du vil tro om viljestyrke
Dag Otto hadde et tøft liv da han ble s kadet etter falskjerm ulykken, i falskjermjegeren. Han var egentlig utdannet politimann. Men han trente seg opp med sykling, så ble han proff, han var den første nordmannen som vant etappeseirer i "Tour de France", han har også vunnet bronse medalje i OL.

Jeg likte boka, fordi den handlet om en toppidrettsutøver som jeg liker, han har vist at du aldri må gi opp selv om alt ser mørkt ut. Som han sier "ingen ting er umulig, det umilge tar bare litt lenger tid".

Dette var en bok som gjorde meg veldig inspirert og motivert til å gjøre mer for å komme dit jeg vill. Det er en bok som går i dybden på å lage mål og være den du er. Jeg anbefaler denne boken til folk som har lyst til eller tenke på å prøve noe nytt. Og for de av dere som er idrettsutøvere og som vill bli litt ekstra motivert!

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "Mental rehab" av Erik Bertrand Larssen
  • "Mette-Marit - prinsesse mot alle odds" av Håvard Melnæs
  • "Thor" av Thor Hushovd
  • "Formødrenes stemmer - kvinneliv rundt stemmeretten" av Audgunn Oltedal
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Veien til lykke" av Björg Thorhallsdottir
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "Juleroser 2017" av Herborg Kråkevik
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Nå! - grip øyeblikket, det er alt du har" av Erik Bertrand Larssen
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "På åstedet - jakten på bevisene" av Eva B. Ragde