Viljen til viten

av (forfatter) og Espen Schaanning (oversetter).

Pax 2020 Heftet

Er det slik at vi stadig blir mer frigjorte når det gjelder seksualitet, og at de forestillingene når det gjelder seksualitet som preger samfunnslivet på 1800-tallet er et tilbakelagt stadium i dag? Ikke på noen måte, hevder den franske filosofen Foucault. Ved å se nærmere på hvordan seksualitetens historie henger sammen med en rekke politiske, økonomiske og sosiale krefter viser han at vår tids frigjøring bare viderefører 1800-tallets måte å forholde seg til seksualitet på. Det er mulig vi er på vei til å gjøre seksualiteten til et vitenskapelig objekt i stedet for en kilde til økt nytelse. Michel Foucault er en av de 20. århundrets største filosofer, og det karakteristiske ved hans arbeid er at han setter spørsmålstegn ved mange av våre tilvante forestillinger. Særlig utfordrer han vår tro på at den vitenskapelige utviklingen bidrar til å frigjøre oss fra underkastelse og tvang. Vitenskapen fører snarere med seg økt kontroll, påpeker han.

Espen Schaanning har oversatt boken og skrevet et lengre etterord. Han er professor i Idéhistorie ved Universitetet i Oslo, har fransk doktorgrad i filosofi, og en norsk doktorgrad i idéhistorie om Michel Foucault som vitenshistoriker.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2020

Serie Seksualitetens historie (I)

• "Omsorgen for seg selv" av Michel Foucault
  • "Kulturindustri - opplysning som massebedrag" av Max Horkheimer
  • "Den maskuline dominans" av Pierre Bourdieu
  • "Marx' spøkelser - gjeldsstaten, sorgarbeidet og Den nye internasjonale" av Jacques Derrida
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Vårt eget språk" av Egil Børre Johnsen
  • "Overvåkning og straff - det moderne fengsels historie" av Michel Foucault