Vildanden

Gyldendal 2005 Heftet

Dramaet utspiller seg hos familien Ekdal, som tilsynelatende lever et lykkelig liv. Da farens ungdomsvenn Gregers Werle en dag dukker opp, begynner familiemedlemmenes livsløgner gradvis å bli avdekket. Dermed utvikles også tragedien som rammer barnet.

Vildanden ble skrevet i 1884 i Roma og Gossensass i Tyrol. Med etterord av Helene Uri. I Ibsens første notater om stykket ser vi at han ville skrive om ekteskapet, kristendommen og det moderne samfunn. Det er et sterkt kammerdrama om familien Ekdal og de etiske og følelsesmessige konfliktene de havner i.«Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme.» (Dr. Relling, fjerde akt.)Med etterord av Helene UriIbsen for et nytt århundreI 2006 er det 100 år siden Henrik Ibsens død. Denne boken er en del av Gyldendals utgivelsesprogram i forbindelse med Ibsen-året.Boken lanseres primo februar 2005.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336520

EAN 9788205336520

Serie Gyldendal klassiker

En klassiker som man selvfølgelig skulle lest tidligere i livet, men bedre sent enn aldri.

Klassiker....
Men på et vis fortsatt aktuell da. barn er uskyldige. Vildanden er vel et klassisk symbol.

Mange av mine elever har slitt seg gjennom den - men kanskje lært noe om mennesket også?

Ibsen viser oss hvor farlig det er med de ideale fordringer. Dr. Relling sier: Å, livet kunne være ganske bra allikevel, når vi bare måtte få være i fred for disse velsignede rykkere som renner oss fattigfolk på dørene med den ideale fordring.

Tar de livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar de lykken fra ham med det samme.

Doktor Relling

Der gis mennesker her i verden som dukker til bunns bare de får et par hagl i kroppen, og så kommer de aldri opp igjen mer.

Grosserer Werle

Glad og sorgløs og kvitrende som en liten fugl flagrer hun inn i livets evige natt.

Relling: Mens jeg husker det, herr Werle junior, - bruk ikke det utenlandske ord: idealer. Vi har jo det gode norske ord: løgne.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

I boka "Eselører" har mange bokfolk laget sine 10 på topp lister! Her kommer min og jeg utfordrer samtidig andre til å lage sine lister!

Disse bøkene kjøpte jeg i en bruktbutikk

Norske filmadapsjoner.

• "Rosmersholm" av Henrik Ibsen