Vikingtidens utbrudd

Saga bok 2017 Innbundet

Startet vikingtiden som et motangrep på Karl den stores brutale ekspansjon?

Hvordan oppstod vikingtiden og hvorfor begynte skandinavene plutselig å herje over store områder i Nord-Europa? Et overraskende svar kommer i den nye boken «Vikingtidens utbrudd» som beskriver opprinnelsen som et motangrep mot den mangeårige brutale ekspansjonen til frankerne og Karl den store. I Skandinavia fryktet man invasjon med god grunn.

Var det ren erobringslyst som drev skandinaviske krigere til å angripe klosteret på Lindisfarne i 793? Eller var angrepet en motreaksjon på Karl den stores massakrer og ødeleggelse av sakserhelligdommen Irminsul noen få år tidligere? Finnes det en "Smoking gun" i et brev fra Alcuin hvor han spør om det finnes håp om å omvende hedningene i nord) I denne nye boken om årsakene til vikingtidens utbrudd, gir Torgrim Titlestad en stemme til de sagnomsuste krigerne som var med på å utløse en av de mest kontroversielle epokene i europeisk historie.

Boken fikk bred omtale i VG og Dagbladet.
Professoren er både pedagogisk og skarpskodd. Han begrunner friskt sine synspunkter på de historiske drivkreftene. En slags «barnebøker» for voksne, og det er positivt ment. Godt alternativ til skolepensum.
Fredrik Wandrup, Dagbladet

Rikt illustrert. Med forord av Øystein Morten.

Forlag Saga bok

Utgivelsesår 2017