Vikingenes Russland

Saga bok 2009 Innbundet

I denne boka kan du lese om hvordan skandinaviske vikinger allerede på 800-tallet la grunnlaget for Russland, som har navnet sitt etter dem. Med utgangspunkt i Staraja Ladoga, ikke langt fra dagens St. Petersburg, bygde de opp et handelssted og siden en festning som kom til å spille en dominerende rolle i tidlig russisk historie. Herifra strømmet de østover over elver og innsjøer på sine vikingskip - og nådde Svartehavet og Det kaspiske hav. De satte sine tidløse spor i runesteiner, sagaer og krøniker. På bare 200 år steg Russland fram fra å være en samling av ukjente stammer i Europas utkant til å bli Øst-Europas fremste land. I Kiev og Novgorod bygde vikingenes etterkommere kirker og palasser som tålte sammenligning med Europas største og vakreste by, Konstantinopel. Vikingenes Russland forteller den fascinerende historien om det nære russisk-skandinaviske forholdet da både de skandinaviske land og Russland oppstod som stater og nasjoner.

Forlag Saga bok

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Russland

Språk Ukrainsk

• "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Skjebnemøte vest for havet - de beseiredes historie" av Thor Heyerdahl
  • "Kvinner i hemmelige tjenester - etterretning i Norden under den annen verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn