Vigil

Washington Square Press 2009 Heftet

Etter å ha flyktet fra borgerkrigen i El Salvador til et kloster i USA får Ana jobb som barnepike hos familien Trellis, en familie som lever rikmannslivet i California. Trass i sine egne følelsesmessige sår er Ana i stand til å gi omtanke og lindring, og til slutt finner hun kjærligheten der hun minst venter det.

Forlag Washington Square Press

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted California El salvador

Denne var helt grei, men dessverre ikke noe mer.. Har lest Mofongo og Drømmehjerte av Samartin tidligere og likte de mye bedre enn denne!

en nydelig bok- jeg måtte bare lese og lese til den var ferdig. Hun evner å få karakterene under huden, gir psykologiske trekk og forståelse og hele tiden hjertevarme og innlevelse Tilsynelatende skjer det ikke så meget, men boken er fylt av spenning og utvikling Herlig

Denne forfatteren klarer virkelig å gjøre kål på et oppslag som kunne blitt ei god bok. Løkkeskriftroman på sitt verste!

Cecilia Samartin brukte å være min favorittforfatter. Jeg merker nå at det er noen år siden og min smak har nok endret seg en del. Hun skriver med mye skildringer og lager en historie som blir veldig levende, dog mye tørprat og lite drivende handling. Man klarer på visst nivå å engasjere seg litt i karakterene, men jeg bruker en del av tiden på å synes at boken for det meste er en klisjè. Hovedpersonen fremstår å skulle være en meget uselvisk og ydmyk dame som er lett og like, men dette går ikke helt etter planen og fremstår mer å være en kvinne som tar sine valg basert på andres ve og vel, uten tanke for egne meninger eller ønsker. Dette kan jo fremstå som en uselvisk og god egenskap, men kommer heller til uttrykk som en klisjè og ei nikkedokke. I boken er det flere hendelser som det brukes mye tid til å lede opp til, når hendelsene først skjer nevnes de i korte avsnitt før man går raskt videre på annen babbel. Bør vel avslutte med noe positivt og må si jeg liker skildringene hun bruker i boken. Kanskje en dag om noen år vil dette igjen bli min kopp med te, men enn så lenge...

Du må se tilbake på hvor du har vært for å vite hvor du skal.

Det hendte at jeg ikke kjente meg igjen når jeg så meg i speilet, og andre ganger var det som om jeg så meg selv for første gang.

Hvis det er slik det er å glemme, mama, vil jeg aldri mer ønske å huske"

Med Guds inngripen kan tragedier lede oss til uventede triumfer.

Sannheten vil bare knuse drømmen.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

• "Doña Maria - roman" av Cecilia Samartin
  • "Mofongo - roman" av Cecilia Samartin