Vi var fem

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Boken handler om David, som alle trodde var tysk, men som viser seg å være jødisk. En dag har noen dekorert entrédøren hans med hakekors og nazistiske slagord, og fire av vennegjengen på fem starter opp jakten på gjerningsmannen.

Ungdomsroman om nynazisme Opprinnelig var de fem gode venner. Nå har de gått hver sin retning. Men fire av dem forenes i jakten på den eller de som har skrevet nynazistiske slagord i trappeoppgangen til den ene av de fire. Litt etter litt blir alle de fire vennene engasjert i aktivt antirasismearbeid. Vi får følge aksjoner og demonstrasjoner, men også skremmende overgrep og overfall fra nynazistenes side. Siste kapittel ender i Trollhättan 17. august 1996, der nynazister fra hele Europa forsøkte å holde sin årlige markering sv Rudolf Hess' dødsdag. Det blir en dramatisk jakt. Men femtemann uteblir. Ole, som har flyttet et lite stykke unna. Fått seg nye venner. I et helt annet miljø. I et nynazistisk miljø. Gjennom skifte av synsvinkler får vi et ærlig og tvers gjennom troverdig bilde av ungdommenes liv, der også skolehverdag pg forelskelse har sin naturlige plass. Kari Sverdrup (f. 1957) debuterte med ungdomsromanen Hjemme er et annet sted (1993). Forfatteren er utdannet cand.mag og har blant annet jobbet mye med ungdom gjennom flere år som ungdomsskolelærer. Flere av bøkene hennes er utkommet på dansk og tysk.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997