Vi var familien Mulvaney

av (forfatter) og Tone Formo (oversetter).

Pax 2013 Heftet

Familen Mulvaney lever tilsynelatende et perfekt familieliv og er respektert og likt av alle. Men på valentinsdagen i 1976 skjer det noe som den 16 år gamle datteren Marianne er involvert i. Det blir hysjet ned i byen og blir ikke diskutert i familien. Denne hendelsen preger senere personenes liv. Flere år senere prøver yngstesønnen Judd å få klarhet i sin egen fortid.

Familien Mulvaney ser ut til å ha alt man kan ønske seg. De bor på en pittoresk gård i upstate New York. Michael er en framgangsrik entreprenør og byggmester, og Corinne driver en gårdsbutikk med antikviteter. Sammen er de muntre, kjærlige og trygge foreldre for barna: den kjekke, atletiske Michael, skolelyset Patrick, den populære og godhjertede Marianne, og attpåklatten Judd. De er familien alle i den lille byen Mt. Ephraim ser på med beundring ? og kanskje et snev av misunnelse. Så inntreffer katastrofen på valentinsdagen i 1976, og alle snur dem ryggen. Den tidligere så tette og nære familien rives fra hverandre, og ender, alle på sitt vis, med å leve lappeteppeliv, spredd for alle vinder. Helt til årene som har gått kanskje likevel gjør det mulig å finne en vei tilbake til hverandre.

"Vi var familien Mulvaney" er en av Joyce Carol Oates? mest kjente bøker. Den har blitt filmatisert, og var utvalgt til Oprah Winfreys bokklubb i 2001.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted New York

Fantastisk god roman om en tragisk kvinneskjebne! Tema: Mobbing

Denne boken var langt fra å leve opp til forventningene jeg hadde. Syns den var svært langtekkelig og at forfatteren skriver og skriver uten at det egentlig skjer noe. Uvesentlige detaljer skildres nærmest til det kjedsommelige, og jeg mener bestemt at historien kunne vært like godt fortalt, muligens bedre, på 300 sider, enn de faktiske 533 sidene!

Hadde gledet meg til denne, men fikk ikke tak på den. Synes den var veldig omstendelig.
Denne ble avbrutt etter 50 sider...

Til tider blir jeg dratt inn i boka, føler med personene, kan gjenkjenne hele følelsesspekteret. Andre ganger synes jeg boka er overfladisk og kjedelig, langdrøy og barnslig. En vanskelig bok å trille terning på, jeg endte opp på 3.

For hva er en familie, egentlig, om ikke minner? Tilfeldige og dyrebare, slik som innholdet i den kjøkkenskuffen der alt samler seg (kalt "roteskuffen" hjemme hos oss, ikke uten grunn).

Da han forlot huset i Marsena, hadde han tatt med seg en håndfull fotografier fra Corinnes albumer (...) Når han var klin edru, våget han ikke å se på fotografiene, når han var full, hadde han ikke behov for det.

(...) ingenting mellom mennesker er ukomplisert, og det er ingen måte å beskrive mennesker på uten å fprenkle eller forvrenge dem.

Because I heart Oprah <3

Etter hvert ble det stor aktivitet blant en del bokelskere for å svare på Haralds utfordring fra New York Times: Hvilken bok utgitt de siste 125 år er den beste? Jeg har nå saumfart boksamlinga mi uten å finne eksakt svar - kandidatene er jo så altfor mange. Dette er ei liste over mine nominerte, forsøksvis inndelt geografisk: Norden, Nord-Europa, Sør-Europa, Afrika, Asia, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Oseania. Om jeg greier å sile ut en "vinner" fra hvert av områdene, vil vise seg.

Dette er en oversikt over hvilke bøker jeg har lest eller hørt i 2016

• "En enkes fortelling" av Joyce Carol Oates