Vi var en gang

Vigmostad Bjørke 2019 E-bok

Galgenhumoristisk og nært om tapt vennskap og tenåringskriser.

Møt Sofie. Moren er mer interessert i dyre klær og velplei- de negler enn i hvordan Sofie egentlig har det, i hvert fall så lenge Sofie gjør leksene sine og får gode nok karakterer til å komme inn på medisin. For det synes moren hun skal.

Monika Steinholm (f. 1983) har utgitt sju bøker for barn og ungdom, og når hun ikke skriver, jobber hun i Ark bokhandel. Hun har en toårig forfatterutdanning fra Universitetet i Tromsø og ble nominert til både Uprisen og NBUs Trollkrittet for debutboka Fuck verden. Hun vokste opp på Kvaløya og bor nå i Tromsø.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241950155

EAN 9788241950155

Monika skriver vakkert og sårt og nært om vennskap og lojalitet. Varm og ekte lesning!

Vi var en gang handler om to jenter, som vokste opp sammen. De var alltid sammen, og delte alt! Men noe skjedde, og nå er Saga ensom, mens Sofie er en av de kule jentene. Saga har brukt sommeren med å jobbe på en gård og se til kyrne for å få et avbrekk fra den triste tilværelsen hjemme, og Sofie jobber hardt for å få toppkarakterer uten at noen av de kule på skolen skjønner at hun faktisk gjør lekser. Kan disse to jentene finne sammen igjen? Hva skal til for at de skal finne ut av det vanskelige og klare å se en lysere fremtid i møte?

Dette var en vond bok å lese. Det er så mye mørke og triste tanker og hendelser, men samtidig så er det så mye håp og varme her, at man smiler og gråter om hverandre når man leser. Helt fantastisk herlig! Det er så mange viktige deler av livet som tas opp her, alt sett fra to unge voksnes perspektiv. Hovedtemaet går rundt vennskapet til de to jentene, men vi får også tema som sykdom og død, og også tilblivelsen av nye liv. Og kjærlighet i flere former. Alt er så godt beskrevet og følelsene er til å ta og føle på. Så sterkt!

Anbefales på det varmeste!

Saga og Sofie. Alltid Saga og Sofie. Helt til noe skjer og det ikke er de to lenger. Vi får være med etterpå, får etterhvert vite hva som har skjedd og følger dem på veien sammen igjen. Fin bok, bra skrevet, fin historie og trist så det holder. For ungdomstrinnet.

Monika Steinholm "Vi var en gang"

Galgenhumoristisk og nært om tapt vennskap og tenåringskriser. Møt Saga. Moren har stukket av med en greker, og faren humper rundt i stua med amputert ben og sliter med å betale regningene. Kanskje ikke rart at Saga trives bedre sammen med kyrne hun passer, enn hjemme. Møt Sofie. Moren er mer interessert i dyre klær og velpleide negler enn i hvordan Sofie egentlig har det, i hvert fall så lenge Sofie gjør leksene sine og får gode nok karakterer til å komme inn på medisin. For det synes moren hun skal. En gang var de Tuppen og Lillemor, rabarbra og sukker, to jordbær på et strå, Thelma og Louise. Det var dem mot resten. Nå er alt annerledes. Vi var en gang er historien om sorgen over å ha mistet sin beste venninne, om hvor vanskelig det er å finne tilbake til det som en gang var - og om nyfødte kalver, røde gensere, kjipe gutter og evigvarende naturfagsoppgaver.

Siden jeg har som et mål å lese litt ungdomsbøker innimellom, falt valget denne gangen på Monika Steinholms siste bok. Jeg angrer ikke på valget. Vi møter Saga og Sofie som en gang var bestevenner, men ikke er det lenger. Nå må de samarbeide om en skoleoppgave. Kan de finne tilbake til hverandre igjen? Saga og Sofie forteller sin historie i annet hvert kapitel, og her får vi se hvilke utfordringer ungdommer kan ha, hvordan de føler det, hva slags utfordringer de sliter med.
Dette er ei kjempefin ungdomsbok, med et aktuelt tema og historie. Boka er lettlest med et enkelt språk, er velskrevet og har passe lange kapitler. Det er en både rørende, humoristisk, varm og trist historie, som fint kan leses av voksne også.
Jeg storkoste meg med boka og klarte ikke legge den fra meg før den var ferdiglest. Dette blir ikke den siste boka jeg leser av Monika Steinholm.
Boka er et lesereksemplar, sponset av forlaget
Terningkast 5

• "Ein bror i verdsrommet - roman" av Rune F. Hjemås
  • "Skeive linjer i norsk historie - frå norrøn tid til i dag" av Hanne Marie Johansen
  • "På leit etter hjartet ditt" av Tone Nilsen-Bie
  • "Å lage en snøengel" av Kristine Helgesen