Vi som hadde en familie

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202509309

EAN 9788202509309

Omtalt sted USA

Denne boken slet jeg med å komme gjennom. Den var dårlig oppbygd etter min mening, rotete og forvirrende med alt for mange personer som man ikke helt skjønner hvem er før helt til slutt. Historien har en fin nerve, jeg liker litt "stille" bøker for å kalle dem det, men dette ble for mye rot etter min smak.

June skal gifte bort datteren neste dag, men etter en bagatellmessig krangel med kjæresten, flykter June ut i natten.
Like etter smeller det, og huset hennes står i flammer. I stedet for bryllup, blir det flere begravelser. June er alene.
Hva skjedde egentlig den sommerkvelden?

Flere av de involverte forteller historien om både før og etter ulykken, noe som av og til blir litt forvirrende. Likevel en god og lavmælt bok.

Plottets oppstart og kjerne er at en ung gift kvinne ikke ser annen utvei til å bli kvitt sin brutale ektemann enn å føde et barn der hudfargen avslører at ektemannen ikke kan være barnefar. Høres dette troverdig, når det ville vært langt tryggere og enklere å dra sin vei? Attpåtil ville hun fått sett hva som var utenfor stuedøra... Denne romanen tar virkelig kaka i kategorien "Utveier som vil komplisere ditt liv (og andres) ti tusen ganger mer enn det problemet du stod med i utgangspunktet". En latterlig bok.

På den ene side har man barndom og ungdom, som er den gåtefulle oppstigningen, og på den annen har man nedstigningen som er voksenliv, alderdom, det gradvise oppgjøret mellom den storslagne, kortlivede visjonen og den nøkterne realiteten.

Uansett hvor vanskelig livet kan være, aner det meg at det er meningen at vi skal holde ut og spille den rollen vi er tiltenkt. Det kan komme en tid da noen trenger å vite at du kom deg gjennom det.

Unggutten bak disken aner ikke hvordan man skifter dekk. Stedet minner mer om en kolonialbutikk som også selger bensin enn om en bensinstasjon der alle vet det som er verdt å vite om biler.

• "Også dette går over" av Milena Busquets
  • "Tre dager senere var hun borte" av Christian White