Vi som er gitt tid

en bok av, med og om Sigmund Mjelve

av (forfatter) og Morten Moi (redaktør).

Gyldendal 2006 Innbundet

Dikteren Sigmund Mjelve ville ha fylt 80 år 6. april 2006. Hans poetiske stemme var lavmælt, men myndig og til tider brutalt nøktern. Hans dikt dreier seg om eksistens, om tid og om væren, men også om det helt konkrete. Boken inneholder 22 tidligere upubliserte dikt, to intervjuer gjort med Mjelve i 1982 og 1994, et nyskrevet essay om Mjelves poesi, samt et essay Mjelve selv skrev i 1967 om språk, undring, skapelsesvilje og virkelighet.

Vakkert gjenmøte med Sigmund Mjelve: 22 tidligere upubliserte dikt av en av våre aller fineste lyrikere. Den 6. april 2006 ville Sigmund Mjelve ha fylt 80 år. De store ordene preger ikke Sigmund Mjelves dikt. Hans poetiske stemme var lavmælt, men myndig og til tider brutalt nøktern; diktene hans står som små mirakler av pust, tanke, erfaring og nærvær. Vi som ennå er gitt tid kan med denne utgivelsen bruke litt av den til å fornye vårt bekjentskap med et poetisk forfatterskap av sjeldent merke. I tillegg til Sigmund Mjelves etterlatte dikt rommer denne boken et intervju Jan Erik Vold gjorde med Mjelve i 1985 og et intervju Torunn Borge og Henning Hagerup gjorde med ham i 1994. Dessuten et nyskrevet essay om Mjelves poesi, av Kaja Schjerven Mollerin, samt et essay Sigmund Mjelve skrev i 1967, mer enn ti år før han debuterte som forfatter, om språk, undring, skapelsesvilje og virkelighet. Altså om slikt som skal til for å skrive dikt.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205361805

EAN 9788205361805

Omtalt person Sigmund Mjelve

Å se en himmel i sanden og ville blomster på jorden