Vi som er annerledes

av (forfatter) og Brit Bakker Haugen (oversetter).

Solum Bokvennen 2017 Innbundet

En gåtefull forbrytelse og en tragisk ulykke danner bakteppet for denne romanen, som i sin oppbygning og spenning minner om en kriminalfortelling. Handlingen er lagt til en liten by på et geografisk ubestemt sted og fortelles parallelt av bokens to hovedpersoner: Vanja og Vladimir. Vanja er en ung kvinne født med en sjelden, uhelbredelig genetisk sykdom, som bare rammer en av to millioner og som gjør at huden hennes har et gulaktig preg. Vladimir, som bærer på et forferdelig minne fra barndommen, er et usedvanlig mattetalent som skriver en doktorgrad om sannsynlighetsteori. Han har plassert en annonse i avisen hvor han ber de som har opplevd noe mirakuløst - noe som virker helt usannsynlig, men som likevel har skjedd om ta kontakt med ham. Intensjonen hans er ikke først og fremst av en vitenskapelig karakter, for prosjektet hans er drevet av et svært personlig anliggende: Håpet om å endelig finne svar på hva som egentlig skjedde den skjebnesvangre dagen på den islagte innsjøen.

Vi som er annerledes er en intens og rørende fortelling om de store eksistensielle spørsmålene. Spesielt viktig er spørsmålet om hvordan løsrive seg fra undertrykkende omgivelser, og hvordan akseptere sin egen annerledeshet i en verden hvor man ikke passer inn.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2017