Vi skal arve vinden

kriminalroman

Gyldendal 2010 Innbundet

I denne historien står Varg Veum overfor miljøterrorisme, religiøs fanatisme, frynset forretningsmoral og en uløst forsvinningsgåte. Varg opplever også at kjæresten hans, Karin, dør. Dette er den femtende romanen om Varg Veum.

Varg Veums venninne Karin Bjørge ligger livstruende skadet på sykehuset, og Veum må innrømme det: Skylden er hans. Alt startet med en tilsynelatende uskyldig forsvinningssak. Mannen til en av Karins venninner var blitt sporløst borte, noen få dager før han skulle delta på en befaring på tomten til en planlagt vindmøllepark. Etterforskningen fører bergensdetektiven inn i en konfliktmettet sak der miljøterrorisme,religiøs fanatisme, frynset forretningsmoral og en uløst forsvinningsgåte fra fortiden er viktige bestanddeler. Så dukker det første liket opp ? festet til et kors, vendt ut mot havgapet ?

ISBN13 9788205401211

EAN 9788205401211

Serie Varg Veum (15)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Bergen

Jeg hadde ingen forventninger til denne boka, siden jeg aldri har lest noe av Staalesen tidligere. Det vil si; jeg var kanskje skeptisk. Staalesen og Varg Veum har jo vært populære og bejublet i mange år, uten at jeg har kastet meg på bølgen. Jeg trodde kanskje dette ville bli litt kjedelig.
Og boka er nøktern på et vis,- slik Veum er skapt nøktern av forfatteren. Men jeg liker det.
Spenningen er vel ikke slik at jeg sitter med gåsehud og biter negler, men det finnes en nerve der. Selv om jeg har lest bøker som har større grad av "pageturner" i seg, blir jeg i hvert fall mot slutten lokket til å lese litt mer, og litt mer...

Alt i alt; ANBEFALES!

Han så utfordrende på meg, som om han ventet at jeg skulle protestere. Jeg holdt tann for tunge, som jeg hadde lært meg å gjøre når jeg møter folk med mer eller mindre fundamentalistiske grunnholdninger.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Krim og politietterforskning