Vi pynter oss med horn

Aschehoug 2000 Innbundet

Ombord på den tremastede skonnerten Fulton får mannskapet rik anledning til å røpe sine innerste hemmeligheter for hverandre - mot sin vilje. Her fremstilles balanseforholdet mellom mennene i en fortettet stemning av død og undergang, og av uforløst erotisk lengsel. I det kvinneløse miljøet om bord tyr mannskapet til drømmer om den rene kvinnen, og til andre adspredelser, som jakten på en smart og særdeles innpåsliten skipsrotte.

Vi pynter oss med horn er beretningen om seks menn på en liten seilskute fra Bergen. Seks menn uten kvinner. Det er tidlig sommer 1914. Skonnerten Fulton går fra Bergen til Island, og videre til Sct. Johns.
Sjømennenes samtaler er preget av råskap og praleri om mannlige bragder. Innimellom blir presten Johannes prylt nesten i hjel. Likevel er det gjort plass til de indre kontrastene hos hver og en av mennene på skuta. Alle bærer på hemmeligheter og mer forsonlige egenskaper enn det som kommer ut gjennom munn og muskler.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203181559

EAN 9788203181559

Serie Sandemose, A. Samlede verker 1-15. Bindene selges også enkeltvis

Genre Klassisk litteratur

Straks fór mongolene over Asia med sverd og ild, det grodde ingenting efter dem. Hæren lå langt inne i Europa, da det kom bud at Djengis Khan var død. Soldatene tørket blodet av sine våpen og så sig våkende omkring. De hadde erobret hele verden til Djenggis Khan og så døde han. De skjønte ikke riktig vitsen, og tøflet hjem.

Stig Sæterbakken tar godt og grundig for seg melankolsk-obskøn litteratur. Dette liker jeg.