Vi overlever ikke

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

TransFe:r 2020 Heftet

«Det er ikke mer å si, bare dikt / det er ikke mer å ønske, bare skudd / Vi bringes ikke i sikkerhet / veiene er mørke i evighet»

Fatemeh Ekhtesari (f. 1986) er en av persisk samtidslitteraturs fremste, unge forfattere. Både som poet og aktivist er hun en viktig stemme for mange, særlig unge kvinner, også utenfor Irans grenser. Hun har bodd på Lillehammer siden 2017, men hun holder tett kontakt med sine 122.000 følgere på Instagram med jevnlige opplesninger og samtaler. Fatemeh Ekhtesari skriver dypt personlige og høyst samfunnskritiske dikt om seksualitet, kjønnsroller, religion, ytringsfrihet og hykleri. Diktene preges også av hennes smertefulle erfaringer med Irans rettssystem og fengselsvesen, samt den påfølgende flukten som endte opp med at hun fikk status som fribyforfatter i Norge. Ekhtesari er en allsidig kunstner og forfatter, og hun regnes som en modig stemme og fornyer av poesien.
Fatemeh Ekhtesari har tidligere utgitt fire diktsamlinger, to novellesamlinger og en roman på persisk. Vi overlever ikke er hennes første bok på norsk. Gjendiktningen er ved Nina Zandjani, og poeten Mehdi Mousavi har skrevet et etterord.

Forlag TransFe:r

Utgivelsesår 2020