Vi kaller ham Anna

Gyldendal Tiden 1989 Innbundet

18-årige Micke forteller om Anders, 14 år, og hele sommerleirens mobbeoffer Men historien verken begynner eller slutter der. Det er en intens og vond, men også sterk og meningsfylt roman om vold og død, og ikke minst om voksne som svikter og unngår å ta ansvar for det som skjer. Oversatt av Isak Rogde

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205180147

EAN 9788205180147

Micke! Han var så vakker der i solskinnet! Men han var helt død. Hun forteller at politiet sa at det må ha krevd utrolig viljestyrke å ta livet av seg på den måten. Du hadde hengt deg i kroken til hengekøya, så lavt at du gav inntrykk av å sitte. Hun gjengir politiets omstendelige forklaring på hvor vanskelig det er å holde beina opptrukket i lengre tid ved full bevissthet når man henger. Hvis man henger i sittende stilling på den måten, burde beina ut fra all fornuft synke til bakken og ødelegge selvmordsforsøket lenge før bevisstheten slokner. En umenneskelig viljestyrke, sa politiet gang på gang og undersøkte jorda rundt treet svært nøye. Jeg, jeg behøver ikke si noe. Bortsett fra da Astrid spør: Ante du at det kunne skje? Det har forekommet visse tegn, mumler jeg. Men jeg trodde aldri...

• "Mens regnbuen blekner" av Peter Pohl
  • "Men jeg glemmer deg aldri" av Peter Pohl