Vi har scoret i Marseille

fortellingen om Drillos og 90 minutter som snudde Norge på hodet

Gyldendal 2013 Innbundet

Aldri har så mange nordmenn vært lykkelige samtidig.

Sankthansaften 1998. Norge mot Brasil under VM i fotball. I det 87. minutt, på stillingen 1-1, går Kjetil Rekdal fram til straffemerket. Han skal foreta det viktigste sparket på en fotball i norsk historie. Hele Norge holder pusten. Det er i ferd med å rable for Arne Scheie.
NRKs sidekommentator Lars Tjærnås har for lengst reist seg i boksen. Som trener og ekspert har han fulgt det norske fotballunderet på nittitallet tettere enn de fleste.
Her forteller han hele historien om Drillos og veien til mirakelet i Marseille. Vi møter spillere og bakmenn i den norske fotballsuksessen - Myggen, Flo-brødrene, Rekdal og mange andre. Tjærnås tar oss med inn i garderoben, til isolerte treningsleirer og til de tette duellene på gressmatta. Alle veier fører til Marseille og et øyeblikk mange nordmenn - også dem som er bare måtelig fotballinteresserte - husker som det største øyeblikket etter frigjøringsdagen.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205451049