Vi er tiden

møter med kvinner i skandinavisk litteratur

Humanist forlag 2011 Heftet

Forfatteren har intervjuet ti kvinner som representerer tre generasjoner prisbelønte forfattere. De reflekterer blant annet rundt spørsmål om hva en kvinne er, og om samfunnet og tiden i sine forfatterskap. Vi blir kjent med Märta Tikkanen, Suzanne Brøgger, Herbjørg Wassmo, Eldrid Lunden, Naja Marie Aidt, Pia Tafdrup, Sofi Oksanen, Sara Stridsberg, Birgitta Trotzig og Katarina Frostenson. Med litteraturliste.

Forfatteren av kritikersuksessen Kvinnereisen er tilbake med ny bok, denne gang i samtaler med Skandinavias viktigste kvinnelige forfattere de siste tiårene. Vi møter Märta Tikkanen, Suzanne Brøgger, Herbjørg Wassmo, Eldrid Lunden, Naja Marie Aidt, Pia Tafdrup, Sofi Oksanen, Sara Stridsberg, Birgitta Trotzig og Katarina Frostenson, alle prisbelønte forfattere som tematiserer udødelige spørsmål om hva en kvinne er, om samfunnet og tiden i sine forfatterskap. Perspektivet på den kvinnelige forfatteren, hennes litterære stemme og hennes fortelling, gir oss innsikt i kvinnelige forfatteres kår og ytringsmuligheter i Skandinavia de siste 60 årene.

Forlag Humanist forlag

Omtalt tid 1945-1999 2000-2009

Omtalt sted Norden

• "Gift med Gro" av Arne Olav Brundtland
  • "Alfred & Emily" av Doris Lessing
  • "Under huden - første bind av min selvbiografi, til 1949" av Doris Lessing
  • "Bestemødrene : noveller ; Victoria og familien Staveney ; Grunnen til det ; Et kjærlighetsbarn" av Doris Lessing
  • "En annen historie" av Else Michelet
  • "Dramatiske år - 1986-1996" av Gro Harlem Brundtland
  • "Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet?" av Maria Zennström
  • "Melankolske rom - om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene" av Karin Johannisson
  • "Mitt liv - 1939-1986" av Gro Harlem Brundtland
  • "Julia og Leon - roman" av Majken van Bruggen