Vi burde alle være feminister

av (forfatter) og Kari Marstein (oversetter).

Gyldendal 2015 E-bok

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205485624

EAN 9788205485624

Jeg skulle ønske jeg kunne få de kritiske venninnene mine til å lese denne. De som fnyser av at jeg kaller meg feminist. Jeg er så glad for all litteraturen jeg leser som kan forme mine egne argumenter på en veltalende måte.
Jeg vet hva jeg mener, jeg får det bare ikke riktig ut. Chimamanda får det ut på riktig måte, med gode eksempler.Takk! Denne 50 sider lange boka, som egentlig er et innlegg, litt omskrevet, har alle tid, og nytte av å lese. Enkelt og greit.

Interessant å se feminismen med nigeriansk synsvinkel samtidig som det universelle er like naturlig til stede.

Some people ask, “Why the word feminist? Why not just say you are a believer in human rights, or something like that?” Because that would be dishonest. Feminism is, of course, part of human rights in general—but to choose to use the vague expression human rights is to deny the specific and particular problem of gender. It would be a way of pretending that it was not women who have, for centuries, been excluded. It would be a way of denying that the problem of gender targets women. That the problem was not about being human, but specifically about being a female human. For centuries, the world divided human beings into two groups and then proceeded to exclude and oppress one group. It is only fair that the solution to the problem should acknowledge that.

Kjønnsrollene slik de fungerer i dag, utgjør en grov urettferdighet. Jeg er sint. Vi burde alle være sinte.

Kjønnsroller er viktige over hele verden. Og jeg har lyst til å be om at vi begynner å drømme om en plan for en annerledes verden. En mer rettferdig verden. En verden av lykkeligere menn og lykkeligere kvinner som lever sannere liv. Og det er her vi må starte: Vi må oppdra døtrene våre annerledes. Vi må også oppdra sønnene våre annerledes.

Dette er en liste over bøker som bekrefter at vi fortsatt må markere 8. mars og ta dagen på alvor.
(Blir stadig oppdatert.)

8.Mars #Kvinnedagen #Feminisme

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Liste over bøker i utfordringen.

• "Brev til en nybakt forelder - et feministisk manifest på femten punkter" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Føling - roman" av Ragnhild Eskeland
  • "Patriarkatet faller" av Marta Breen