Vi blir neppe nogensinne mange her

jøder i Bergen 1851-1945

Vigmostad Bjørke 2008 Innbundet

Boken gir en historisk fremstillingen av den jødiske innvandringen til Norge og Bergen, og forteller om deres kamp for å etablere seg. Forfatteren ser nærmere på årsaken til at så få jødiske innvandrere valgte å bosette seg i Bergen. Boken følger jødene videre gjennom krigsårene og det norske holocaust. Har statistikk, litteraturliste og register.

Fra grunnlovsforbudet mot jøder ble opphevet i 1851 og frem til annen verdenskrig innvandret rundt 2000 jøder til Norge. Kun 150 av disse kom til Bergen. Årsaken til at så få jødiske innvandrere valgte å bosette seg i Bergen i hele 100-årsepoken, er svært lite kjent.

Behandlingen jødene i Bergen og Hordaland fikk under annen verdenskrig, er også ukjent for de fleste i dag. Registreringer, arrestasjoner, deportasjoner, flukt og konfiskering av eiendeler er detaljert og sterkt skildret i denne boken. Her er også historier om jøder som levde videre uten å gå i dekning eller bli ettersøkt, og om nazister og andre som tok store sjanser for å hjelpe jøder i bergensområdet. Avslutningsvis ser forfatteren nærmere på det merkelige rettsoppgjøret etter krigen.

«... vi blir neppe nogensinne mange her» er den første brede fremstillingen av jødisk innvandring til Bergen. Historien om jødenes kamp for å etablere seg som forretningsdrivende og i samfunnet, følges tett frem til krigsutbruddet i 1940 og videre gjennom krigsårene. Her skildres både suksess og ulykke. Boken er et vesentlig bidrag både til å forstå jødisk innvandring til Norge og det norske holocaust. Rundt 170 illustrasjoner, de aller fleste tidligere upubliserte, gir oss historiens ansikter.

Forfatteromtale:
Per Kristian Sebak (f. 1978) debuterte som forfatter i 1998 med bestselgeren Titanic - 31 norske skjebner. I 2001 utga han Katastrofeskipet Norge - den glemte ulykken. Begge bøkene er også utgitt på engelsk og har høstet strålende kritikker både i inn- og utland. Sebak er ansatt som universitetsstipendiat ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen, og han har spesialisert seg på migrasjonshistorie.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241904646

EAN 9788241904646

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Bergen

Å si at man ikke visste om nazistenes overgrep mot jøder, er det samme som om en i dag skulle stille seg uvitende til terrorangrepet 11.september 2011.

Bøker eg har lest og kan anbefala om krigen og holocost i særdeleshet.

• "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Leksikon om lys og mørke - roman" av Simon Stranger
  • "Fagre nye verden" av Aldous Huxley