Vertigo

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

I denne boka vandrer forfatterens dobbeltgjenger gatelangs i Wien, Venezia, Milano, Verona og Innsbruck, og forholdet mellom det som faktisk skjedde og det vi husker etterpå utforskes.

En ny bok fra forfatteren av Austerlitz,skrevet i den samme originale stilen og med de karakteristiske svart-hvitt-illustrasjonene. Igjen går Sebald på egne stier i det litterære landskapet. Også årets bok, Vertigo,befinner seg mellom flere sjangrer: Den er delvis fiksjon, delvis reiseberetning og delvis historiske refleksjoner, men mest av alt en Sebald-bok. Sebalds melankolske dobbeltgjenger vandrer gatelangs i Wien, Venezia, Milano, Verona og Innsbruck.I fire lengre kapitler utforsker forfatteren forholdet mellom det vi husker, etterpå, og det som faktisk skjedde. Dette illustrerer han gjennom blant annet å skildre den store forfatteren Stendhals ulykkelige og ikke gjengjeldte kjærlighet, den italienske 1400-tallsmaleren Pisanellos dyktighet, en serie mord begått av en hemmelig organisasjon, et bortkommet pass, Casanova, et selvmord, bedervet eplekake, den store bybrannen i London, en spøkelsesaktig Kafka-historie og et stengt pizzeria i Verona.Vertigoutkom i Tyskland i 1990 under tittelen Schwindel. Gefühle.«Sannsynligvis kommer man aldri over noe som ligner på Vertigoom man leser aldri så mye. Man kommer rystet fra lesningen, forført og dypt imponert.»Anita Brookner«Sebalds metode er å skape forbindelser, og han bruker seg selv som mellomledd; mellom hendelser, mennesker og steder; og resultatet er et nett som både er mystisk og vakkert.»Eva Figes«Det som er så nydelig med det Sebald skriver, er at han holder oss i permanent ulikevekt. Vi vet aldri hva vi kan vente oss i neste omgang, og bøkene hans er umulige å sette merkelapp på. Er de romaner? Er de selvbiografier? Er de historiske refleksjoner? Det er noe av Borges over ham, noe av Thomas Bernhard, og samtidig noe jeg aldri har møtt før, hos noen annen forfatter. Jeg mener at Sebald er en av de mest originale stemmene som er kommet fra Europa i de senere år.»Paul Auster

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337190