Vertigo

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

I denne boka vandrer forfatterens dobbeltgjenger gatelangs i Wien, Venezia, Milano, Verona og Innsbruck, og forholdet mellom det som faktisk skjedde og det vi husker etterpå utforskes.

Igjen går Sebald på egne stier i det litterære landskapet. Vertigo befinner seg i flere sjangre: W.G. Sebalds melankolske dobbeltgjenger vandrer gatelangs i Wien, Venezia, Milano, Verona og Innsbruck. I fire lengre kapitler utforsker han forholdet mellom det som faktisk skjedde, og det vi husker, etterpå. W.G. Sebald ble født i 1944 i Allgäu i Sør-Tyskland, studerte filologi i Tyskland og Sveits og bodde stort sett i England fra 1966 fram til han døde i en bilulykke i desember 2001. Vertigo (1990) var hans prosadebut.Terningkast 6. «Enestående godt skriver han . arkitekturentusiasten . om store byer som Wien, Verona, Venezia, Milano og London.»Yngvar Ustvedt, VG«Dette er god litteratur, i grensa mellom fiksjon, reiseskildring, historiske refleksjonar og foto, desse sebaldske, ufokuserte bileta, eller òg reisedokument og måleri, som han klistrar inn i teksten.»Margunn Vikingstad, Bergens Tidende«Vertigo holder en jevnt høy kvalitet og vil være blant bokårets viktigste utgivelser .»Ingunn Økland, Aftenposten

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205348561