Veronika vil dø

av (forfatter) og Anne Elligers (oversetter).

Bazar 2012 Heftet

Veronika er ung og vakker og har alt. Likevel er hun ikke lykkelig, noe mangler i livet hennes. Hun bestemmer seg for å dø og tar en overdose sovetabletter, bare for å våkne litt senere på nærmeste sykehus. Der blir hun fortalt at selv om hun er i live, har hun bare noen få dager igjen å leve. Fortellingen følger Veronika gjennom disse dagene mens erfaringene hun gjør får henne til å stille spørsmål ved hva galskap er, før hun forstår at hvert øyeblikk vi lever er et valg vi alle gjør mellom å leve og dø.

Forlag Bazar

Denne boken rørte ved hjerterota mi! Kjøp den og sluk hver side på få dager!

Absolutt ingen favorittbok - men den tegnet vakre bilder underveis.

VERONIKA VIL DØ av Paulo Coelho: Det var nok et dårlig valg å ta et avbrekk fra Dan Browns enormt spennende Inferno for å lese denne boken. Coelho skaper et skremmende realistisk og troverdig bilde av en selvmordskandidat, men til at jeg skal kunne like den bruker han alt for lang tid på å gå dypt inn i omgivelsene rundt henne og la seg avspore av ulike emner jeg som leser av denne boken ikke fatter interesse for. Det som engasjerte meg var handlingene Veronika ble drevet til på grunn av vitenen om at hun, etter selvmordsforsøket, ikke har lenge igjen å leve. Resten av boken fikk meg rett og slett til å kjede meg. Jeg har dessuten aldri vært for å bruke paranteser i romaner, særlig ikke på den måten Coelho bruker dem, de er forstyrrende og inneholder ikke annet enn i og for seg unødvendig informasjon. Jeg velger å tro at Coelho har arbeidet på den måten man strekker en tyggegummi og ser hvor langt man kan dra før man ender opp med to tyggegummibiter mellom peke- og tommelfinger på hver hånd. Denne boken var langtrukken. Det eneste som redder ham fra en toer i mitt tilfelle er troverdigheten hans. Når jeg tenker meg om, uten den hadde han faktisk fått en ener av meg.

Veronika havner på psykriatisk avdeling etter et selvmordsforsøk. Der treffer hun musikk-glade Edwardo. Sammen klarer de og rømme og legger planer for den nærmeste framtid. En god og underholdende bok. En 6'ER.

Til en psykiater snakker folk friere enn til en prest, for legen kan ikke true med helvete.

Vær som kilden som renner over, ikke som brønnen som alltid inneholder det samme vannet.

Husker du det første spørsmålet jeg stilte deg? sa Zedka - Hva det vil si å være gal? - Nettopp. Denne gangen skal jeg svare deg uten å fortelle fabler. Galskap er når du ikke er i stand til å meddele tankene dine. Som om du var i et fremmed land, hvor du kan se og høre alt som skjer omkring deg, men ikke kan forklare deg, eller be om hjelp, fordi du ikke skjønner det språket de snakker der. - Slik kan vel alle føle det iblandt. - På et eller annet hvis er vi gale alle sammen.

Det dreier seg ikke om å ha rett, men om å svare riktig.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.

Bøker der en vesentlig del av handlingen er sentrert rundt temaet selvmord. Ikke krim o.l.

• "Djevelen og frøken Prym" av Paulo Coelho
  • "Ved elven Piedra satt jeg og gråt" av Paulo Coelho