Verdens største detektiver

av (redaktør).

De norske bokklubbene 1995 Innbundet

Detektivhistorien, dvs. en fortelling om en etterforskers oppklaring av en forbrytelse, gjennom metodisk arbeid og resonnement fra virkning til årsak. Men etterforskeren finnes i mange forskjellige utgaver og av begge kjønn. Ideen med disse to bindene har vært å lage en samling som både er Hvem er hvem og en kronologisk ordnet (etter debutår på trykk) antologi over detektiver som redaktøren regner som de største og mest betydningsfulle i kriminallitteraturen. Har oversikt over originaltitler og rettigheter, littteraturliste, detektivbibliografi og detektivregister. Illustrert.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1995

Genre Politi og detektiver Krim

• "Dødens fortellere - den norske kriminal- og spenningslitteraturens historie" av Willy Dahl
  • "Farlige damer - kriminalfortellinger av kvinnelige forfattere" av Nils Nordberg
  • "Verdens beste kriminalfortellinger" av Nils Nordberg
  • "Mord klokken 8" av Ed McBain