Verden utenfor

Oktober 2003 Heftet

Lizas bestevenn Chris er dødssjuk. Han flytter inn i Lizas loftsleilighet, hvor de tilbringer tida med å drikke vin mens Chris leser dikt for Liza. Samtidig blir Liza forelska i ei anna jente. Dette er forfatterens debut.

«Ingen sykebil utenfor portdøren.

Jeg finner Chris i sengen. På nattbordet en bunke med bøker, ingen i hånden. Orker han ikke å lese?

Jeg setter meg på sengekanten, tar hånden hans i min, den er kald og klam, eller er det min hånd som er varm? Jeg får lyst til å gråte, men i stedet forteller jeg hva som har skjedd, om Tomas, om moren som er gal, om den snille bestemoren og om Mylene som jeg elsker.»

"Verden utenfor" handler om noen intense sommermåneder i Lizas liv. Bestevennen Chris er i ferd med å dø, og flytter inn til henne i den vesle loftsleiligheten hennes. Der tilbringer de tiden med å drikke vin, mens Chris leser dikt for Liza, for å prøve å kvitte seg med en «strøm av framtidige drømmer, elskover og vakre bilder». Samtidig blir Liza stormforelsket i en annen jente. Med alvor, men også med en særegen språklig letthet, skildres tap og sorg, så vel som vennskap og varme sommerdager i forelskelsesrus og hvordan det å leve med døden også forsterker livet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2003

Serie Oktober pocket

Jeg gleder meg til å drikke av noe som hendene dine har formet, det blir nærmest som å drikke rett fra deg, sier jeg.

• "Kjære gjetergutt - roman" av Marita Fossum
  • "Å drepe en drage" av Marita Fossum