Verden har ingen hjørner

av (forfatter) og Svein Nyhus (illustratør).

Gyldendal Tiden 2002 Innbundet

Viktor sitter i en pappeske og tenker. Gjennom hans betraktninger møter leseren et barns eksistensielle undring og tidlige behov for å forklare en sammensatt tilværelse. En poetisk og vakker bok for de små, men også for de større i alle aldre. Boken har fått flere priser.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205306035

EAN 9788205306035

(...) det er en lang vei å gå, og det er ikke sikkert verden vil vente på meg.

Armen min er en robot. Den gjør som jeg vil. Noen ganger passer jeg ikke på, og da gjør den noe dumt, og da blir det feil.

Jeg er sterkere enn stormen. For stormen kan rive opp et helt tre, men stormen kan ikke rive opp graset. Det kan jeg.

.. og mamma, hun har krem i håret og en trang kjole. Og kjolen har samme farge som veggen. Pappa sitter i en stol og ler. Han har mange knapper i buksa si og spiker i lommene.

For lyset går vekk og blir borte i en svart sjø med små hull. Da er skyggen min overalt og dekker hele verden, og da står det en svart mann i mørket bak huset og sier ingenting.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

• "Opp og ut" av Svein Nyhus
  • "Stakkars lille hjerte" av Line Halsnes