Verden er en boble

av (forfatter), David Yoon (illustratør) og Tonje Røed (oversetter).

Aschehoug 2017 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788203261541

EAN 9788203261541

Åååååå! Nydelig! Madeline har en sykdom som gjør at hun er allergisk mot nesten alt og har ikke vært ute av huset på mange år, nesten hele sitt liv faktisk. Nå går hun på ungdomsskolen, via internett, og har det egentlig ganske greit i sin lille boble. Men så flytter Oliver inn i nabohuset...

Boka er så vakker og jeg falt pladask! Beskrivelsene av forholdet mellom Maddy og Olly er så vakkert og vart skrevet at det går rett i hjertet på selv en godt voksen kvinne. Hadde jeg vært tenåring og funnet denne boka hadde jeg garantert leste den igjen og igjen og igjen...

Etter jeg hadde lest The sun is also a star bare måtte jeg lese denne. Forfatteren skuffet ikke! Her er det både interessante karakterer, romantikk, humor og en spennende historie. Maddy har en sykdom som gjør at hun er allergisk mot nesten alt. Derfor har hun ikke vært ute av huset på årevis. Hun går på skole via internett, og har ellers bare kontakt med moren og sykepleieren. Men så flytter det inn en kjekk gutt i nabohuset.. Etter litt spionering, og beskjeder via vinduet begynner de å skrive eposter med hverandre. Og kanskje hun kan overtale sykepleieren til et lite besøk? Kjempespennende! Veldig spesielt konsept for en bok, men det gjør også at det er en bok jeg vil huske! Maddy er en kjempefascinerende person. Siden hun har et så lite sosialt nettverk leser hun enorme mengder bøker. Det er mange henvisninger til ulike bøker, så hvis man vil bli værende i Maddys verden en stund til kan man fortsette med å lese bøkene hun liker.

denna boka var ein av dei mest fantastiske bøkene eg har lest!!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Nydelig, hjerteskjærende og fantastisk bok om det å våge å leve! ANBEFALES på det varmeste!

Jeg har lest at vi i gjennomsnitt bytter ut nesten alle cellene våre hvert sjuende år. Enda mer utrolig: Det øverste hudlaget skiftes ut hver fjortende dag. Hvis alle cellene våre gjorde dette, ville vi levd evig. Men noen celler, som for eksempel de i hjernen, fornyer seg ikke. De eldes, og vi eldes med.

Om to uker har ikke huden min lenger noe minne om Ollys hånd, men hjernen min kommer til å huske den. Vi kan ha udødelighet eller minne om berøring. Men vi kan ikke ha begge deler.

Hvis livet mitt var en bok man leste baklengs, ville ingenting være annerledes. I dag er lik i går. I morgen er lik i dag. I Maddys bok er alle kapitlene like.
Fram til Olly.
Før ham var livet mitt et palindrom - det samme om man leser fra høyre til venstre. (...) Men Olly er en plutselig bokstav, en stor X midt i et ord eller en setning som ødelegger palindromet.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

I denne listen finner du bøker som ble foreslått til en leser som likte "40 postkort" av Ingeborg Arvola og "Elefanten i rommet" av Kari Saanum. Hun likte at bøkene var lette å lese, hadde god driv, og at de beveget henne.

Noe koselig, men hjerteskjærende og morsomt.

Lest i 2020

• "Det verste har allereie skjedd" av Marta Söderberg