Vent på meg, Diego

Commentum 2014 Innbundet

"Vi drømte om å slå den pasninga, lage det målet, gjøre den finta som kunne få oss på neste kamps lagoppstilling. Det var bare så sjelden vi fikk sjansen. Og dukka den opp av en lagkamerats blodige sokk, var det for å bli dirigert og kjefta på: Spill framover! Bakover! Legg inn! Skyt! Idiot! Enden var ikke nær før vi labba hjemover med bæggen halvt fallende over skuldra, aleine i stillheten, men med allviternes ekko bankende inni oss. Sterkest sto faen de som var mange."
Vent på meg, Diego er historien til spillerne på benken, de som verken skårer på banen eller hos damene, men som våger å ta nyskapende metoder i bruk.
Ørjan Zazzera Johansen (f. 1974) har mastergrad i lesevitenskap og forfatterutdannelse fra Skrivekunstakademiet og Litterär gestaltning. Han har tidligere skrevet krimparodien Garborgs galningar og fotballboka Blod, svette og tåskudd. Han kommer fra Bryne og er formidler ved Garborgsenteret.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2014

En litt rar bok som jeg hadde forventet mer av. Handlingen er usammenhengende og forfatteren bruker et til dels uforståelig språk og setningsoppbygging, selvom jeg selv er fra regionen som beskrives i boka. Forfatteren tar seg store friheter og legger mye over på leseren til å tolke teksten. Teksten er noen steder humoristisk og jeg likte referansene til sportsbegivenheter fra 90-tallet. Boka handler om gutter i slutten av tenårene som spiller fotball på det lokale laget, og skuffelsen over å være innbytter. Hvordan man skal få innpass hos damene, og hvor langt de er villige til å strekke seg for å få seg et ligg.

Forslag til klassebesøk.