Venn med alle

dikt

Oktober 2018 E-bok

«Venn med alle», Gunnar Wærness' første diktsamling på fem år, består av tekster skrevet mellom 2012 og 2018. Det er en samling billedrike, kloke og gripende dikt, som flakker på kryss og tvers av grenser og systemer, kulturen og historien, gjennom sin tematisering av språk, ånd, tid, folk, nasjon, vold, vandring og flukt, natur og død. Det er en bok befolket av helter og skurker: poeter, prester, politikere, profeter, hekser, sjamaner, medier, budbringere, ødeleggere, overlevere og skadelidende. Figurer som Kain og Abel, Lenin, William Blake, voodoo-guddommen Agwé, Donald Duck og Mikke Mus står side om side med båtflyktninger og ofre for skolemassakre, og overalt høres de dødes stemmer, som veileder, formaner og refser de levende. «Venn med alle» bruker rolledikt, fiksjoner og flerstemmighet for å avbilde et større, transnasjonalt kollektiv og er et forsøk på å forhandle frem en ny kontrakt mellom levende og døde.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249520138