Venn av avdøde

av (forfatter) og Dina Roll-Hansen (gjendikter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Hovedpersonen i denne boken er lei av å leve og hyrer en leiemorder. Alt er nøye planlagt, bortsett fra en liten detalj: Hva skal han gjøre hvis han plutselig bestemmer seg for å leve likevel?

Er du lei av å leve? Hvorfor ikke få deg en leiemorder? Ikke noe er enklere - du kommuniserer kun via telefon og postboks. Du gir ham et bilde av deg selv og oppgir når og på hvilken kafé han kan finne deg. Og så setter du deg ned og forbereder deg på å dø. Som myrdet vil fremstå som mye mer interessant enn du noen sinne var i livet. Folk vil tenke at stilleste vann har dypest grunn. Vår nedslåtte helt planlegger nøye sin egen fratredelse fra dette livet, med unntak av en liten detalj: hvis han plutselig bestemmer seg for å leve likevel - hva da?
Denne mørke, morsomme fortellingen er Kurkov i toppform. Med en stil som veksler fra dyster til ustyrtelig komisk, skaper Kurkov et univers der vi aksepterer det dagligdagse ved det absurde. Nok et moderne mesterverk av forfatteren av Døden og pingvinen.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202290436

EAN 9788202290436

«Jeg hadde to timer igjen å leve, og jeg hadde det ikke travelt. Jeg hadde ingenting som måtte gjøres. Alt var enten fullført eller ikke nødvendig å fullføre. Jeg følte meg nesten litt oppstemt- omsider kunne jeg tro på meg selv, på min evne til å være besluttsom og kaldblodig.» Venn av avdøde

Tolja, fortelleren i Andrej Kurkovs «Venn av avdøde», har fått det for seg at han er gråkjedelig og uinteressant, at dette har skylda for at han knapt har et sosialt liv og konas åpenlyse utroskap. En normal mann ville søkt skilsmisse, kanskje blitt midlertidig ustabil og tydd til vold mot både kona og elskeren hennes. Men det ville ikke være «det minste originalt. Bare banal sjalusi.» (s.17). Og det siste Tolja vil være, selv med sin nokså dystre sinnsstemning, er banal og uoriginal.

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

[...]de unormale er alltid mer interessante enn de normale. Sammen med dem er det aldri kjedelig, det kan være farlig, men aldri kjedelig.

• "Under huden" av Michel Faber
  • "Den vertikale reisen" av Enrique Vila-Matas