Veneziansk spaserstokk med elefanthode

4. råk

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Å kalle denne boken et overflødighetshorn er å underdrive. Den inneholder reisebrev fra Iran, nærlesninger av Kurt Vonnegut og skildringer av hundens språk, for å nevne noe. Ikke minst får vi en morsom forklaring på den gåtefulle tittelen. Veneziansk spaserstokk med elefanthode er en glitrende reise i kultur- og litteraturhistorien, med en av Norges beste fortellere, Tor Åge Bringsværd, som guide.

ISBN13 9788202545819

EAN 9788202545819

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Tor Åge Bringsværd

Overalt hvor ordet æres, der anser man at også stillheten eier sterke, skapende muligheter. Men der hvor det går inflasjon i ord, der mister stillheten sin kraft.

Eller som den svenske forfatteren Per Olav Enquist har formulert det: «Takket være Bibelen har vi lært å stille spørsmålene. Men svarene finner vi i Ole Brumm.»

Jeg har alltid hatt et nært forhold til trær. I mine øyne de eldste levende vesener som finnes. De er mindre rastløse enn oss andre. De velger å stå der de står.

Han (Luringen, Prærieulven, Coyoten) peker på at uorden, forvirring, tårer, sykdom - og død, alt dette må tross alt til for at livet og verden virkelig skal kunne oppleves som meningsfullt. Og slik hjelper han oss, i likhet med Gudinnen - men på sin måte - til å overleve.

En av de ekleste setninger jeg vet, er denne: «Verden vil bedras.» For det vil vi jo slett ikke. På den annen side blir vi lurt hele tiden. Og av og til kan det nesten synes som om vi lukker øynene med vilje. Så for så vidt.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.