Vendepunktet

en livshistorie

Oktober 2001 Heftet

Selvbiografien om Klaus Mann, født i Tyskland i 1906. Han emigrerte til USA i 1938, etter å ha flyktet fra Tyskland og tilbrakt flere år i Europa. Han kom tilbake til Tyskland som soldat i US Army. Boka gir innblikk i hans bråmodenhet, eventyrlyst og utadvendthet, og livets mørke sider, som han var fascinert av. Den forteller om hans foreldre, om 20-årenes Tyskland, og om tilværelsen for dem som flyktet fra landet etter 1933. Har personregister.

Klaus Manns livshistorie tilhører klassikerne blant moderne selvbiografier. Den gir ikke bare innblikk i en personlig utvikling av bråmodenhet, eventyrlyst og utadvendthet. Den forteller også levende og bevegende om forfatterens berømte foreldre, om den hektiske kulturvirksomheten i 20-årenes Tyskland og den ustadige, farefylte tilværelsen for dem som måtte emigrere etter 1933. Allerede i 1930 uttalte Klaus Mann frykt for Hitler-diktaturet. Han var engasjert anti-fascist, og virket både som publisist og forfatter inntil han tok sitt eget liv i 1949. Blant Klaus Manns andre viktige verk er romanen Mefisto.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Omtalt person Klaus Mann

• "Tilværelsens utlendinger - Herman Willis i samtale med Dag Solstad og Kjartan Fløgstad i Berlin" av Herman Willis
  • "Tyskland stiger frem" av Sten Inge Jørgensen
  • "Gift med en kommunist" av Philip Roth
  • "Berlin - det 20. århundrets hovedstad" av Torgrim Eggen
  • "Historien om Spania" av Herman Lindqvist
  • "Henrik Ibsen - mennesket" av Ivo de Figueiredo
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "De fattige i Lódz" av Steve Sem-Sandberg
  • "Mordet på Henrik Ibsen - roman" av Erlend O. Nødtvedt