Vekk meg når det er over

diagnose ME

av (forfatter) og Hilde Wøhni Joakimsen (medforfatter).

Arneberg 2016 E-bok

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788282201285

EAN 9788282201285

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Live Landmark

Gir boka terningkast 1 pga. faren for at folk med ME kan ta til seg råd som skader dem. Boka minner mer om en roman i dramasjangeren, enn en nyttig, vitenskapelig fundert bok omkring ME.

En del av symptomene som nevnes gjelder for veldig mange tilstander og alle skal selvfølgelig få riktig hjelp og behandling, tilpasset sin diagnose, enten de er psykisk eller fysisk funderte.

Det er svært mye feildiagnostisering omkring Me. Mange får diagnosen som ikke skulle hatt den, men som skulle vært tilbudt helt annen behandling, mens andre, som skulle hatt diagnosen ME blir presset inn i det som for dem er skadelig behandling, som kan føre til alvorlig nedgang i helse.

Beskrivelsene i denne boken indikerer ikke ME med PEM, diagnostisert etter f.eks. «Canadakriteriene», der Post Exertional Malaise er et absolutt kriterium for diagnosen. PEM en forsinket forverring av alle symptomer og gjerne noen nye symptomer, etter små fysiske, kognitive eller emosjonelle belastninger, dersom belastningen går utover pasientens tålegrenser. Den kommer gjerne etter en dag eller to og kan vare i dage, uker og måneder.

Vær så snill, ikke legg deg til i et mørkt som om du ikke faktisk må. De færreste med ME legger seg i et mørkt rom kun etter råd fra legen. Det gjør man først når det er absolutt nødvendig. Folk med mistenkt ME bør sørge for å bli ordentlig utredet, sånn at man evt. kan unngå en alvorligere sykdomsgrad enn nødvendig pga. feil strategi. Og har du ikke ME; pris deg lykkelig og gjør hva du vil i forhold til de rådene som gis i denne boka.

Stigmatiserende og ren markedsføring

Vi mennesker har de egenskapene vi trenger, vi må bare lære å få tilgang til dem.

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Fortsettelse lese bøker

• "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Verdens lykkeligste mann" av Eddie Jaku
  • "Min skyld? - en fars historie" av Jens Breivik
  • "Hank" av Håvard Rem
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Kjekk, men drittsekk" av Christina Lauren
  • "Frostrøyk - kriminalroman" av Frode Eie Larsen
  • "Min instastory - den usedvanlig korte reisen fra middelmådig, tone" av Mads André Hansen
  • "Dekke av snø - en roman" av Jenny Milchman
  • "Fergen - roman" av Mats Strandberg
  • "De bortgjemte, og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom" av Jørgen Jelstad
  • "Forbannede yngel" av Anne-Cathrine Riebnitzsky