Vekk meg hvis jeg sovner

Cappelen Damm 2010 Heftet

Handlingen i romanen er lagt til et kystlandskap, der morfaren taper kontrollen over gårdsdriften og distansen til familien øker.

ISBN13 9788202333300

EAN 9788202333300

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 2009

Vakker og poetisk skrevet. En bok som må leses sakte slik at du får tygd på og reflektert over avsnittene.

Han er flink til å skildre øyeblikksstemninger, Hofstad Evjemo, det var det som gjorde at jeg likte andreboka hans så godt, men i "Vekk meg hvis jeg sovner" blir det for svevende og for lite håndfast. Jeg blir forvirret mens jeg leser og usikker på vekslingen mellom fortellerstemmene (hvis det er forskjellige da....?) og jeg kjeder meg når jeg leser. Ser at den har fått gode kritikker, men meg nådde den ikke inn til.

(...) hunden har langt nok bånd til at du kan nå den og du kan klappe den, slik blir du forført, slik holder du ut. Du blir bløt inntil huden, det kjennes som noen har skjøvet ei kald hånd inn under genseren, men at denne hånden ikke blir varmere, men blir liggende kald over brystet, over hjertet beskyttet av de krummende ribbeina, en plankestabel over myke innsekter som bor i molda.

(...) sola står rett på, han har tatt av seg på overkroppen, jeg kjenner svettelukta hans som blander seg med min, og hører klokka som dingler løst rundt håndleddet hans, hårtjafser deiser nedover kroppen, tar han ikke litt mye nå, tenker jeg, han har trukket skjøteledningen ut hit, kobler opp barbermaskina si, blåser av gammelt hår fra bladet og skrur på, (...)

• "Glødepunkt - roman" av Hilde Myklebust
  • "Hun er der hele tiden - roman" av Geir Nummedal