Veier til visdom

av (forfatter) og Inger-Johanne Sæterdal (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Heftet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202439231

EAN 9788202439231

Serie Livsfilosofi

Det är nog tredje gången som lag lyssnar till Stefan Einhorns egen inläsning av den här underbara boken som jag varmt kan rekommendera till ... tja varför inte till alla?
Vissa partier av boken känner jag igen ord för ord medan andra hör jag för första gången. Det är underligt och underbart hur vi i olika situationer tar till oss fakta och budskap på fullkomligt väsenskilda sätt. Några siffror var jag tvungen att notera för att minnas till ett lämpligt tillfälle och därför delar jag med mig av dem här:
50-60 000 tankar som vi tänker idag är helt identiska med dem som vi tänkte igår; men 3000 tankar är helt nya. Och detta varje dag hos oss alla!
Jag började nu att reflektera och häpna över vad detta kan innebära. Tanken är svindlande om vi bara tänker oss ett år i ett litet samhälle, i en familj eller i en förening. Att låta nya tankar komma till tals från alla som är med i ett skeende kan givetvis leda till fantastiska saker. Både på gott och ont. Allt beroende på vilka tankar vi låter få fritt spelrum.
Det är rensande för själ, hjärna och hjärta att lyssna till Stefan Einhorns egna inläsningar av Vägar till Visdom och Konsten att vara snäll, så jag kommer att ta mig en dos av detta med jämna mellanrum.
Detta är absolut inte en flåshurtig käck bok i hjälp-dig-själv-att-bli-en-vinnare-genren men kanske kan jag och du få visa tankar att cirkulera istället för rädsla, ångest eller jag-duger-ändå-inte-till-tankar som så ofta snurrar runt i min hjärna. Kanske kan det få oss att handla på ett visare sätt bara för att vi kan tänka till i nya banor. Att vi tillåter oss att handla i enlighet med visa infall istället för vissa infall...

• "Nostradamus' testamente - spenningsroman" av Tom Egeland
  • "Sirkelens ende" av Tom Egeland