Veien videre

av (forfatter), Mona Enerly (forfatter) og Dagfinn Enerly (forfatter).

Aschehoug 2014 Innbundet

Hvordan har livet artet seg for Mona og Dagfinn Enerly siden boken "Så fort kan livet snu" kom ut for syv år siden? Åpent og ærlig gir de oss et innblikk i livet sitt og viser at mye av det vi tar som en selvfølge, slett ikke er det. De forteller om hverdagen - og ikke minst om fremgang og seire. Og om drømmen om at nummer 8 skal gå igjen. Det er de sikre på at skal skje!
Ta del i en vakker kjærlighetshistorie om to som aldri har tvilt på at det er de to - i gode og onde dager.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203294037

EAN 9788203294037

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Dagfinn Enerly Mona Enerly

Grei nok bok om kjent tema. Blir kanskje LITT for privat?

Mange små og hverdagslige ting kan virke som selvfølgeligheter. Men de er ikke det. Tenk på det når du holder kjæresten i handa, løfter barna eller barnebarna dine mot himmelen, klemmer dem godt, kaster deg på sykkelen og suser ned til brygga med fiskestanga bakpå, besøker familien når det skal feires bursdag, smører matpakka hver morgen og ikke minst kler av og på deg selv.

Det har gått noen år siden skaden, og jeg tenker ikke lenger så mye på det som skjedde. Men det hender jo tankene sveiper innom. Samtidig tenker jeg at jeg har lært utrolig mye av mitt nye liv. Jeg drømmer noen ganger om hvordan ting kunne ha vært. Det er ingen tvil om at det noen ganger er tungt å leve med mine begrensninger der jeg ligger i senga og ikke kan røre meg. Men jeg må tvinge meg til å tenke på det som er positivt. De gangene jeg er deppa, går det stort sett fort over. Da tenker jeg: Jeg gleder meg til... jeg gleder meg til... Det handler om få tankene inn på et annet spor. Jeg er ikke bitter - egentlig aldri vært særlig bitter. Det som skjedde i Kristiansand, var maks uflaks. Ingen har skyld. Det hjelper verken med bitterhet eller andre negative tanker. Jeg er, etter forholdene, godt fornøyd med det livet jeg har. Som jeg pleier å si: jeg har det bra, men er bare litt slapp i armer og bein. Men jeg er ikke helt fornøyd før jeg oppe og går. Inntil jeg går, må jeg forsette å ha troen - og trene. Sånn er situasjonen NÅ. Så må jeg gjøre det beste ut av dette. Vi får se om et år hvor jeg STÅR da...

Det er avgjørende for meg at jeg har akseptert det som skjedde, den erkjennelsen er viktig for å komme videre. Hadde jeg ikke klart å erkjenne fakta slik de ble, så hadde jeg ikke klart å glede meg over det livet jeg lever nå. Erkjenner du virkeligheten, så klarer du nedturene bedre.

Det er et tøft liv å erkjenne og leve med sine begrensninger, med daglige utfordringer, med praktiske problemer, med å forholde seg til hjelpeapparatet, med å erkjenne på ensomheten og finne sin egen plattform for ens eget liv.

Når de sjeldne forlater oss, blir tomrommet så uendelig stort...

• "Anja + Gro - kunsten å få barn" av Anja Hammerseng-Edin
  • "Dagfinn Enerly - så fort kan livet snu" av Jens O. Simensen
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Etter dansen" av Gunnhild Svenning Corwin
  • "Kjære - roman" av Linnéa Myhre
  • "3096 dager" av Natascha Kampusch
  • "Det finnes ingen helhet" av Helga Flatland
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake - roman" av Helga Flatland
  • "Regines bok - en ung jentes siste ord" av Regine Stokke